Brussel Mobiliteit heeft aan OCW gevraagd op zoek te gaan naar een antwoord op de vraag: hoe kunnen we omgaan met of reageren op burgers die hun elektrisch voertuig willen opladen via een kabel die over het voetpad loopt?
Het onderzoeksproject is afgerond. Ontdek de belangrijkste conclusies en een overzicht van de voorstellen voor technische richtlijnen die daaruit voortvloeien.
Afwatering, infiltratie en rioolnetten zijn een onmisbaar, maar vaak miskend onderdeel van de infrastructuur die ons als burgers ter beschikking wordt gesteld.
OCW heeft recent nieuwe meet- en beproevingsapparatuur aangeschaft. Het betreft zowel een Pressure Ageing Vessel (PAV) als een automatisch titratietoestel.
Wist je dat OCW een hele reeks proeven op afdichtingen voor bruggen en parkeerdaken kan realiseren volgens de Europese normen? Ook voor gietasfalt en voor een aantal proeven die op de bouwplaats moeten worden uitgevoerd is dat het geval.
Al meer dan 10 jaar zet OCW een infraroodcamera in om warmtebeelden te maken van asfalttoepassingen en toepassingen op bitumineuze afdichtingen. Dergelijke beelden zijn een interessant hulpmiddel om bepaalde gebreken in kaart te brengen.
Deze handleiding wil informatie verschaffen over de proef, praktisch advies geven voor het ontwerp en de optimalisatie van gietasfaltmengsels om beter aan de eisen van de proef te voldoen en aanbevelingen geven voor de voorbereiding van proefstukken.
Deze publicatie beschrijft de meetmethode en de objectieve opdeling in klassen van het OCW om de kleur van gekleurde bitumineuze verhardingen aan asfaltkernen te meten.
Deze handleiding bundelt een aantal belangrijke richtlijnen voor ecologisch en economisch verantwoord onkruidbeheer op verhardingen, om te komen tot aanvaardbare onkruidgroei in relatie tot het algemene straatbeeld.
In 2020 heeft SPW Mobilité et Infrastructures de openbare aanbesteding “Réalisation d’une campagne de mesures de caractérisation acoustique des revêtements sur le réseau wallon par la méthode CPX” herhaald. In 2018 werd dit project aan OCW toegekend.
De software voor het registreren van waarnemingen tijdens visueel onderzoek moet aangepast zijn aan de norm en aan de Belgische opmaak voor de uitwisseling van gegevens (Belgian Exchange Format for Drain and Sewer Systems – BEFDSS). BEFDSS-versie 01_01 is
Voortbouwend op zijn jarenlange expertise op het vlak van waterdoorlatende verhardingen is OCW nieuw onderzoek gestart naar de toepassing van zogenoemd drainerend of poreus beton als fundering of wegverharding.
Op 6 juli 2022 behaalden onze teams de BELAC-accreditatie voor vier bijkomende proeven, die bij de voorstudie voor asfalt/gietasfalt zijn voorgeschreven in de standaardbestekken.
De indeukingsproef volgens norm NBN EN 12697-20 (Bureau voor Normalisatie, 2020) is een standaardproef om de weerstand van gietasfalt tegen blijvende vervormingen te bepalen.
Als de vereiste dikte voor de verschillende lagen van een weg niet kan worden gehaald, moet kunnen worden geschat welk draagvermogen redelijkerwijs kan worden vereist. CCT Qualiroutes voorziet in het gebruik van de Palmer en Barber formule in dit geval.
De Close ProXimity (CPX)-methode is een methode waarbij het band-wegdekgeluid wordt gemeten met behulp van microfoons dicht bij de band van een wiel dat over een wegdek rolt.
Om de duurzaamheid van nieuw aangelegde asfaltverhardingen te kunnen garanderen, is het uiterst belangrijk dat het asfalt voldoende wordt verdicht. Daarom is het nuttig de dichtheid tijdens de uitvoering te controleren.
OCW en de vzw Atingo hebben hun krachten gebundeld om een eendaagse opleiding aan te bieden waarin theorie, maar ook praktijk, en bewustmaking over handicaps werden gecombineerd.
Het globaal doel van het project is het technisch, economisch en ecologisch aftoetsen van de schuimbitumentechnologie voor funderingen opdat het innovatief gebruik ervan tot een duurzamere funderingslaag leidt.
Fourier Transform Infrared of FT-IR spectroscopie is een bekende meettechniek met een lange geschiedenis in de chemische wereld, waarbij het als instrument wordt ingezet bij de opheldering van (complexe) chemische structuren.
Verkeersveiligheid en veiligheid bij wegenwerken zijn thema’s waaraan OCW, in nauwe samenwerking met verschillende partners, de voorbije jaren heel wat aandacht besteedde.
Op deze pagina kan je een lijst downloaden van de inspecteurs in de drie Belgische Gewesten die een certificaat bezitten voor het uitvoeren van visueel rioolonderzoek volgens de NBN EN13508-2:2003+A1:2011.
De kruispunten van de RAVeL met het wegennet voor gemotoriseerde voertuigen vormen een gevoelig punt. De inrichting ervan verdient dan ook bijzondere aandacht.
OCW werkte mee aan het REjuveBIT-project met als algemeen doel het gebruik van verjongingsmiddelen in de asfaltsector aftoetsen. Ontdek meer over de rol van OCW en de waargenomen resultaten in dit artikel.
Metingen met grond- of georadar (Ground-Penetrating Radar – GPR) worden verricht om snel en op niet-destructieve wijze informatie over de opbouw van een wegconstructie te verzamelen.
Met deze gebruikersinterface kan automatisch en systematisch worden nagegaan of granulaten aan een aantal geometrische en mechanische eisen in de Belgische standaardbestekken voldoen.
Naar aanleiding van de recentste CEDR-projectoproep heeft een consortium, waar OCW deel van uitmaakt, het project Innovative & Future-proof Road Asset Condition Monitoring Systems (INFRACOMS) voorgesteld.
Dit project had als doel om een handvest op te stellen met technische voorschriften voor de aanleg van natuursteenverhardingen voor voetgangersvoorzieningen in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest met optimale toegangeliijkheid.
OCW heeft een webapplicatie ontwikkeld waaraan kleurcoördinaten kunnen worden toegevoerd en die automatisch aangeeft of de betrokken kleur voor een bepaalde kleurklasse voldoet.
OCW heeft een model ontwikkeld om de temperatuur in een nieuwe asfaltlaag te bepalen en stelt een gebruiksvriendelijke programmatuur ter beschikking om het tijdstip van de wederopenstelling voor het verkeer in normale gevallen vooruit te kunnen berekenen.
Deze in Frankrijk ontwikkelde apparatuur wordt gebruikt om de verdichting van ophogingen te controleren (zie CCT Qualiroutes). Het apparaat maakt het mogelijk om de homogeniteit van de verdichting en de dikte van de lagen na te gaan.