Minder verkeerslawaai door stillere banden
OCW droeg bij aan het afgeronde STEER-project.
Waarom geluidsarme banden?
Wegverkeer is de belangrijkste oorzaak van lawaaipollutie. Deze lawaaipollutie wordt na fijn stof beschouwd als het milieuprobleem met de grootste impact op de volksgezondheid. Blootstelling van de bevolking aan lawaai leidt tot een reeks ongewenste effecten: van hinder, stress, slaapverstoring, een zwakkere mentale gezondheid en verminderd welbevinden, over leerstoornissen bij kinderen tot negatieve effecten op het cardiovasculair systeem en het metabolisme. Verkeerslawaai – zeker dat veroorzaakt door auto’s – bestaat in belangrijke mate uit rolgeluid, vandaar dat geluidsarme wegdekken en stille banden een belangrijke rol moeten spelen bij de bestrijding ervan. De lidstaten van de EU hebben de laatste decennia, mede onder impuls en met de steun van de EU, belangrijke investeringen gedaan in geluidsarmere wegdekken en geluidswerende constructies om de leefkwaliteit van de omwonenden van verkeersaders te verbeteren. Vanuit het oogpunt van de volksgezondheid, maar ook vanuit economisch standpunt, is het van groot belang dat de infrastructuurinvesteringen voor geluidsbestrijding niet teniet worden gedaan door ongunstige ontwikkelingen in de banden- of voertuigensector.
Niet alleen de wegdekken moeten dus geluidsarmer worden, ook de banden! Een middel daartoe is het in 2012 ingevoerde Europese “bandenlabel”, dat voor elke in de EU verkochte band onder meer aangeeft hoe lawaaierig hij is.
Jammer genoeg toonden een aantal kwaliteitsvolle en onderling onafhankelijke studies aan dat het vermelde geluidsniveau op het bandenlabel de realiteit slecht weerspiegelt. Een laag geluidsniveau op het label bleek helemaal geen garantie te zijn voor een goede akoestische kwaliteit van de band en vice versa. Om dat te verbeteren, sponsorde CEDR het STEER-project (Strengthening The Effect of quieter tyres on European Roads). Het consortium werd geleid door de Zwitserse consultant G+P en OCW was één van de vier andere partners. Het project duurde twee jaar en één maand en werd in december 2021 afgerond.
Lees meer over dit project in dit artikel, dat je als PDF kan downloaden.