Interlaboratoriumproef voor indeuking
De indeukingsproef volgens norm NBN EN 12697-20 (Bureau voor Normalisatie, 2020) is een standaardproef om de weerstand van gietasfalt tegen blijvende vervormingen te bepalen. Deze proef wordt al vele jaren in België en Europa toegepast.
De indeukingsproef wordt uitgevoerd op twee kubusvormige proefstukken uit gietasfalt, die in een waterbad van 40 °C (figuur 1) aan een statische kracht worden blootgesteld. De diepte van de indeuking wordt na 30 en 60 minuten gemeten.
De proef wordt toegepast in het kader van de productiecontrole van gietasfalt volgens norm NBN EN 13108-21 (NBN, 2016). In dat geval wordt de indeukingsproef uitgevoerd op basis van het gietasfalt in bulk, bemonsterd op de bouwplaats en vervolgens opgewarmd in het laboratorium om de kubusvormige proefstukken te vervaardigen.
De beproevingsnorm NBN EN 12697-20 (NBN, 2020) geeft geen uitvoerige beschrijving van de procedure voor de bemonstering van gietasfalt in bulk op de bouwplaats en de daaropvolgende opwarming in het laboratorium. In de praktijk maakt dit uiteenlopende interpretaties mogelijk, wat een negatief effect heeft op de herhaalbaarheid en de reproduceerbaarheid van de proef. Met name de opwarming van het gietasfalt in bulk is een cruciale factor voor het resultaat van de indeukingsproef, aangezien deze kan leiden tot extra veroudering van het bindmiddel in het gietasfalt als gevolg van de duurtijd en de hoge temperatuur. De mate van veroudering van het bindmiddel heeft een directe invloed op de hardheid van het gietasfalt en de weerstand ervan tegen blijvende vervorming.
Om de relevantie van de indeukingsproef te verbeteren, hebben het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de Service Public de Wallonie (SPW) en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) een werkgroep opgericht die in 2021 een interlaboratoriumproef op nationale schaal heeft georganiseerd voor de indeukingsproef. Tijdens deze interlaboratoriumproef werden nieuwe en meer gedetailleerde instructies voor de bemonstering en opwarming van het gietasfalt toegepast. Deze instructies werden ontwikkeld door OCW als onderdeel van het TOPTREMA (Towards performance testing and requirements for mastic asphalt) onderzoeksproject, dat wordt gesubsidieerd door het Bureau voor Normalisatie (NBN). OCW heeft deze instructies in overleg met AWV en SPW besproken en getest alvorens ze toe te passen in de interlaboratoriumproef.
Lees meer in het artikel dat je in pdf-formaat kan downloaden.