Handleiding geluid brugdekvoegen
Bij de constructie van vaste bruggen en viaducten moet er minstens één dwarse onderbreking worden voorzien om de thermische zettingen van de constructie op te vangen. Een onderbreking van het wegdek — loodrecht of schuin op de rijrichting — is doorgaans een ongunstige factor wat betreft verkeerslawaai: de banden van voertuigen die ze overrijden produceren vaak een pulsachtig geluid, wat niet zelden leidt tot extra geluidshinder voor de omwonenden.
Er zijn echter diverse types brugdekvoegen, met uiteenlopende akoestische kwaliteiten. In eerste instantie is het belangrijk om het geluid van de brugdekvoeg objectief te kunnen meten om de geluidshinder voor de omgeving te kunnen evalueren. In België deed SPW de voorbije jaren onderzoek naar dit probleem en stelde het een eigen meetmethode voor.
In de OCW Werkgroep Geluid, die de activiteiten van de cel geluid van OCW afstemt op de behoeften van de gewesten, werd de wens geuit om te beschikken over een Belgisch document met een beschrijving van een Belgische methode voor het meten van het geluid van brugdekvoegen: een aanzet tot nationale normalisatie.
Naast die Belgische meetmethode omvat dit document ook een overzicht van de veelal gelijkaardige methodes die bestaan in het buitenland. Deze handleiding lijst ten slotte ook nog de types brugdekvoegen op die in België worden toegepast, samen met een beoordeling van hun akoestische kwaliteiten.