Studie naar het gebruik van asfalt op voetgangersvoorzieningen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
OCW voerde een studie uit naar de mogelijkheden van asfalt op voetgangersvoorzieningen.
Op vraag van Brussel Mobiliteit heeft OCW van oktober 2020 tot voorjaar 2022 een studie uitgevoerd waarbij werd onderzocht of asfalt een goede keuze zou kunnen zijn als wegverharding op trottoirs en in voetgangerszones (= voetgangersvoorzieningen) in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In de hoofdstad wordt asfalt zelden gebruikt als verharding voor trottoirs en voetgangerszones. Op fietspaden daarentegen is (okerkleurig) asfalt veruit de belangrijkste en meest gebruikte verharding, vooral dankzij het hoge comfort dat het de fietsers biedt.
De proeven die door OCW zijn uitgevoerd met de meetstoel op enkele (weinig voorkomende) geasfalteerde voetgangersvoorzieningen tonen aan dat de gebruikskwaliteit van deze verharding ook voor voetgangers zeer hoog is, op voorwaarde natuurlijk dat de aanleg wordt uitgevoerd volgens de bestaande beste praktijken.
Een belangrijk element bij de keuze voor een verharding is uiteraard de kostprijs. Asfaltverhardingen scoren hier goed. Dit aspect is zeker niet te verwaarlozen in de huidige economische context: het onderhoud van de infrastructuur in het algemeen en de voetgangersinfrastructuur in het bijzonder vormt een echte uitdaging voor de gewestelijke en gemeentelijke administraties.
Rekening houdend met deze bevindingen wou Brussel Mobiliteit nadenken over het mogelijk gebruik van asfalt op trottoirs en voetgangerszones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en vroeg het aan het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw om dit verder te onderzoeken.
Lees meer over het verloop van de studie en de aandachtspunten bij het gebruik van asfalt op voetgangersvoorzieningen in dit artikel, dat in PDF-formaat kan worden gedownload.