OCW geeft wegenaannemers opleiding over voetgangerstoegankelijkheid van de openbare ruimte
Een openbare ruimte wordt toegankelijk genoemd als ze is ingericht op een manier die zorgt dat ze bruikbaar is voor alle voetgangers, valide en mindervalide. Het begrip voetgangerstoegankelijkheid, al te vaak vergeten in het begin van de jaren 2000, is intussen een van de voornaamste bekommernissen geworden van al wie projecten voor de (her)inrichting van de openbare ruimte ontwerpt. Het toegankelijk maken van die ruimten is echter geen gemakkelijke taak en vereist van alle actoren dat zij bijzondere aandacht besteden aan de naleving van de bestaande regels en goede praktijken.
In het lange en complexe proces van het toegankelijk maken van de openbare ruimte speelt de arbeider een sleutelrol, aangezien dat degene is die uiteindelijk de trottoirverlaging uitvoert of aan weerszijden van de oversteekplaats de podotactiele elementen voor slechtzienden aanbrengt. Het is ook de persoon die de voetgangersverharding zo aanbrengt dat deze de gebruiker een zo comfortabel mogelijk oppervlak biedt. De kwaliteit van het werk van de arbeider en de zorg die deze aan de werkzaamheden besteedt, kunnen van invloed zijn op de mate van toegankelijkheid van de ingerichte openbare ruimte.
Ook al beschikken de ploegen op het terrein meestal over gedetailleerde plannen, toch moeten ze soms in de loop van de werkzaamheden bepaalde aanpassingen of bijstellingen doorvoeren als gevolg van beperkingen die zich ter plaatse voordoen (bv.: riooldeksel op podotactiele elementen). Het is dus absoluut noodzakelijk dat deze aanpassingen volgens de goede praktijken worden uitgevoerd om problemen (correcties, extra kosten, enz.) aan het einde van de bouwplaats te voorkomen. Binnen deze context wordt OCW regelmatig door de aannemer of de wegbeheerder ingeschakeld om ter plaatse technische bijstand met de nadruk op voetgangerstoegankelijkheid te verlenen.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft het team Maintain van Brussel Mobiliteit, met het oog op de opleiding en sensibilisering van de wegenbouwers die instaan voor het herstel en de toegankelijkheid van gewestelijke voetpaden, aan de bedrijven Viabuild en A2 N.V. — die met deze werken belast zijn — gevraagd een opleiding te volgen over voetgangerstoegankelijkheid. Deze opleiding werd verzorgd door OCW, dat zijn krachten bundelde met die van de vzw Atingo om een eendaagse opleiding aan te bieden waarin theorie, maar ook praktijk, en bewustmaking over handicaps werden gecombineerd.
Concreet werden, na een presentatie over de belangrijkste principes en technische aspecten die in acht moeten worden genomen om een openbare ruimte voor iedereen toegankelijk te maken, alle arbeiders in een reële situatie geplaatst. Ze verplaatsten zich in een rolstoel en liepen daarna ook geblinddoekt rond. Zo werden ze zich bewuster van de noden van personen met beperkte mobiliteit en de sleutelrol van de aannemer bij het toegankelijk maken van de openbare ruimte. De opleiding werd in de namiddag gevolgd door praktische oefeningen waarbij de werknemers in de praktijk konden brengen wat zij ‘s morgens hadden geleerd met betrekking tot de plaatsing van podotactiele elementen. Gezien de interesse en het enthousiasme van de deelnemers aan het einde van deze dag, is Brussel Mobiliteit van plan deze opleiding aan te bieden aan andere arbeiders op haar grondgebied.
OCW kan dit initiatief op het vlak van opleiding en bewustmaking van de actoren op het terrein alleen maar aanmoedigen. Zo kunnen zij zich bewust worden van de moeilijkheden die een mindervalide persoon ondervindt om zich in de openbare ruimte te verplaatsen, maar ook en vooral van het belang van hun dagelijks werk.
Ben jij geïnteresseerd in dit type opleiding voor je gemeentelijke of gewestelijke arbeiders of voor aannemers die werken uitvoeren voor je openbare ruimte, neem dan contact op met collega
Olivier Van Damme (o.vandamme@brrc.be) voor meer informatie.
© Brussel Mobiliteit