RUBOST-project: RUbbergranulaten in BetOn voor veiligheidsSTootbanden
Het RUBOST-project heeft als doel de toepasbaarheid na te gaan van rubbergranulaten en/of gerecyclede staalvezels van afvalbanden in ter plaatse gestorte betonnen veiligheidsstootbanden voor verhoogde verkeersveiligheid in de wegenbouw.
Daarbij moet een evenwicht worden gevonden tussen de toegevoegde waarde van rubber in beton en het behoud of de verbetering van de mechanische prestaties van het eindproduct.
Dit project geniet steun van het Green.er-fonds.
Projectverloop
Het driejarig onderzoek verloopt in vijf fasen met tussentijdse mijlpalen die moeten worden bereikt om verder kunnen gaan:
- karakterisering en selectie van te gebruiken materialen;
- studie van de invloed op de kenmerken van het verse beton;
- studie van de invloed op de kenmerken van het verhard beton;
- optimalisatie van betonsamenstelling voor veiligheidsstootbanden;
- ontwikkeling van een gevalideerd prototype geleideconstructie op basis van simulaties en dynamische betonproeven op pilootschaal.
Resultaten
Eerste fase
Na een literatuurstudie en de karakterisering en screening van beschikbare materialen werd de eerste fase in 2019 succesvol afgerond met de selectie van bruikbare materialen.
Tweede fase
Na het bereiken van de eerste mijlpaal, werd in 2020 gestart met de studie van de invloed op de kenmerken van het verse beton. Daartoe:
- zijn verschillende rubberbetonmengsels met een variatie in het gehalte aan rubbergranulaten en/of toevoeging van gerecyclede staalvezels aangemaakt om de invloed op de verwerkbaarheid en het luchtbelgehalte na te gaan;
- zijn de eerste proeven ter bepaling van de invloed op de energie-absorptie bij inslag uitgevoerd;
- is de recycleerbaarheid van het rubber na breken van het beton onderzocht;
- is op basis van deze proeven een aantal veelbelovende rubberbetonsamenstellingen ontwikkeld die voldoen op vlak van verwerkbaarheid en druksterkte.
Derde fase
Daarmee is de tweede mijlpaal bereikt. Deze samenstellingen bieden namelijk voldoende potentieel om tijdens de derde fase in 2021 de invloed op de kenmerken van het verharde beton en de potentiële toegevoegde waarde van het rubbergranulaat te onderzoeken.
OCW zet met en voor de wegenbouw en een industriële partner in op innovatief onderzoek voor een circulaire economie en veilige wegen.
OCW staat steeds klaar om zoals in dit onderzoek naar nuttig hergebruik van afvalbanden met wegenbouwers en industriële partners bij te dragen aan de circulaire economie. Toepassing in geleideconstructies verhoogt de verkeersveiligheid, ook een aandachtspunt in OCW.