BeP2S (Better Performing Slurry Surfacings): vier jaar onderzoek werpt zijn vruchten af
Slemlagen worden toegepast als oppervlakbehandeling, om de toestand van het wegoppervlak te herstellen én om de onderliggende lagen te beschermen tegen waterindringing. De kostprijs is laag, ruwweg een kwart van de vervangingskost van een toplaag, en de hinder voor het verkeer en de omwonenden is beperkt. Na slechts enkele uren is de weg opnieuw toegankelijk voor het verkeer.
Regelmatige toepassing in het kader van een goed geplande en preventieve onderhoudsstrategie houdt de conditie van het wegdek op niveau, verlengt de levensduur van de onderliggende lagen en leidt tot kostenbesparing op korte en lange termijn. Ook vanuit ecologisch en maatschappelijk oogpunt is het een zeer duurzame techniek. Het gaat immers om een koude toepassing, met beperkt materiaalverbruik, minder materiaaltransport en beperkte hinder.
Het succes van een slemtoepassing hangt echter af van tal van factoren, zoals de keuze van de bestanddelen, de mengselformule, de toestand van de weg, de te verwachten weerscondities bij aanleg, de uitvoering van de bouwplaats en de termijn voor openstelling voor het verkeer. De impact van al deze factoren is echter nog onvoldoende gekend, waardoor een slemtoepassing niet altijd het verhoopte resultaat geeft. Dit is een rem, in het bijzonder voor de uitbreiding naar zwaarder verkeer. Er is dus nood aan meer technisch-wetenschappelijke kennis over slems, als we het potentieel ervan ten volle willen benutten.
OCW heeft de voorbije vier jaar uitgebreid onderzoek gevoerd, om de technologie van slems in ons land naar een hoger kennisniveau te tillen, dankzij de steun van het Bureau voor Normalisatie. Een uitgebreid artikel in de OCW Mededelingen 125 beschrijft de doelstellingen en de belangrijkste resultaten van dit project.