Aankoop van SPB SToRM-systeem
Lawaaihinder wordt na fijn stof als het belangrijkste milieuprobleem in Europa beschouwd. Wegtransport heeft daar een groot aandeel in. Volgens een EEA-rapport uit 2014 worden er in Europa circa 16 miljoen mensen in agglomeraties gehinderd tot ernstig gehinderd door wegverkeerslawaai. Op het platteland worden nog eens 9 miljoen mensen door grote verkeersaders gehinderd. Het leeuwendeel van dat lawaai wordt veroorzaakt door de interactie van banden met het wegdek. Het wegdek speelt dus een belangrijke rol. Geluidsarme wegdekken zijn dan ook al lang een onderzoeksonderwerp voor OCW. Het nauwkeurig kunnen meten van de akoestische eigenschapen van een wegdek is daarbij uiteraard onontbeerlijk. Het verbeteren en actualiseren van de meetmethoden is eveneens heel belangrijk. Vandaar de actieve deelname van OCW aan de ISO-werkgroep rond dit thema.
Er zijn twee internationaal gestandaardiseerde methoden om de akoestische kwaliteit van een wegdek te meten: de Close Proximity (CPX-)methode waarbij een meetaanhangwagen voorzien van referentiebanden over het te bemonsteren wegdek rijdt en de Statistical Pass-By (SPB-)methode, waarbij langs de kant van de weg het geluidsniveau en de snelheid van toevallig voorbijrijdende auto’s en vrachtwagens worden gemeten. OCW beschikt sinds eind 2014 over een CPX-aanhangwagen en al langer over een zelfontwikkeld meetsysteem voor SPB-metingen. Dit laatste systeem was echter sterk verouderd en bleek bij de laatste internationale laboratoriumafstemming, waaraan OCW eind 2020 deelnam, niet meer te voldoen op het vlak van nauwkeurigheid. Bovendien zal het systeem niet meer voldoen aan de herziene versie van de SPB-norm ISO 11819-1 zodra die wordt gepubliceerd.
Ook al worden er niet meer zoveel commerciële SPB-metingen gevraagd, toch blijft de methode van belang als referentiemethode en voor onderzoeksdoeleinden. Een voorbeeld is een recent onderzoek in samenwerking met Universiteit Antwerpen inzake temperatuurcorrecties voor SPB-metingen. Het SPB-systeem is heel nuttig voor het monitoren van de akoestische kwaliteit bij proefvakken in de tijd. Zo werd het OCW SPB-systeem intensief gebruikt voor de AWV-proefvakken met dunne deklagen op de N19 in Kasterlee en voor het STOLA-project voor Stad Antwerpen in Wilrijk en Zandvliet.
Binnen dit kader ging OCW in 2020 over tot de aankoop van het “SToRM-meetsysteem”, een state-of-the-artapparaat van de firma M+P uit Vught, Nederland. Waar het oude systeem enkel het globale geluidsniveau kon meten op één kanaal en de analyse a posteriori moest gebeuren, kan er met het SToRM-systeem op vier kanalen tegelijk worden gemeten en wordt ook het spectrum van elk voorbijrijdend voertuig opgeslagen. Met dat laatste kan veel meer informatie uit de meting worden gehaald. Bovendien analyseert het SToRM-systeem de meetresultaten in realtime, zodat de operator het verloop van de meting beter kan monitoren.
Naast het uitvoeren van SPB-metingen plant de cel Surface characteristics – Markings – Noise (SMN) van OCW het systeem te gebruiken voor nog andere soorten metingen, bijvoorbeeld Controlled Pass-by-metingen waarbij een eigen testvoertuig aan een gekozen snelheid voorbijrijdt. Deze methode is (nog) niet gestandaardiseerd, maar kan nuttig zijn voor de evaluatie van een geluidswerende inrichting (geluidsscherm, diffractor, enz.) of om de geluidsabsorptie door vegetatie te bepalen.
