Over OCW
Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) is een onafhankelijk onderzoekscentrum dat ten dienste staat van aannemers en publieke overheden die actief zijn binnen de wegenbouwsector. Ons doel? De wegenbouw versterken en duurzame innovatie stimuleren.
OCW ondersteunt de wegenbouw
OCW is een private onderzoeksinstelling van openbaar nut. De missie luidt: de technische vooruitgang in de wegenbouw bevorderen. Dat doen we door onderzoek te organiseren, innovatie te stimuleren en nieuwe kennis te verspreiden.
OCW-activiteiten: vier speerpunten
- Onderzoek en innovatie: via onderzoeksprojecten en experimenten maken we onze wegen slimmer, veiliger en groener.
- Bijstand: voor alle vragen over wegenbouw kunnen onder OCW ressorterende leden, wegbeherende overheden en bedrijven binnen de wegenbouwsector bij OCW terecht. Onze technologische adviseurs, technische ombudsman en documentalisten staan voor je klaar.
- Opleiding: onder de naam Belgian Road Academy biedt OCW een brede waaier van opleidingen aan. Zowel theoretische cursussen als praktische workshops. Alle aspecten van de wegenbouw komen aan bod.
- Expertise: doorheen de jaren bouwden we een brede kennis over wegenbouw op. Die kennis delen we via opleiding, technische en documentaire bijstand en publicaties.
Expertisedomeinen
OCW is actief in alle aspecten van de wegenbouw: materialen, technieken, proeven, metingen, software. En in alle fasen van een wegenbouwproject: ontwerp, uitvoering, controle, beheer en onderhoud. Dit zijn onze expertisedomeinen:
- geotechniek en (onder)funderingen
- water en de weg
- asfaltwegen en andere bitumineuze toepassingen
- betonwegen
- bestratingen
- mobiliteit
- verkeer en veiligheid
- wegbeheer
- leefmilieu
Ons uitgangspunt? Het wegennet vormt een onmisbare schakel binnen een integraal en duurzaam vervoersysteem. Daarom hebben we aandacht voor alle spelers: wegenaannemers, wegbeheerders en alle soorten weggebruikers, voertuigen en infrastructuur. Maar eveneens voor de onmiddellijke leefomgeving, de sociaaleconomische en de maatschappelijke context.
Leden
- Ressorterende leden: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon wiens hoofd- of bij-activiteit bestaat in het aanleggen, herstellen en/of onderhouden van wegen, straten, pleinen, bruggen, banen voor vliegpleinen, met inbegrip van alle aanverwante werken, zoals namelijk signalisatie en bebakening, grondwerken, rioleringswerken, opritten, voet- en fietspaden, kleine kunstwerken, waarbij in de zin van deze reglementering onder bruggen wordt verstaan: de wegenbruggen, de wegentunnels, de wegenviaducten en de wegenkunstwerken. Het maakt daarbij niet uit of deze werken bij openbare of beperkte aanbestedingen dan wel bij onderhands gesloten contracten zijn gegund. Zij betalen een wettelijk verplichte bijdrage van 0,8% op wegenwerken en alle aanverwante werken in België. Onze dienstverlening, maar ook ons onderzoek en ontwikkelingen, richt zich in de eerste plaats op hen (en gebeurt vaak met hen).
- Gelijkgestelde leden: OCW is een private onderzoeksinstelling van openbaar nut en werkt voor en met de Belgische wegbeherende overheden: federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke overheden, parastatale organisaties en intercommunales.
- Andere bedrijven in de wegenbouwsector (studiebureaus en ontwerpers, producenten van materialen en fabrikanten van materieel, het onderwijs enz.) kunnen tegen betaling een beroep doen op bepaalde diensten.
Ontstaan OCW en financiering
OCW is opgericht in 1952, in de nasleep van Wereldoorlog II. De schade die de oorlog aanrichtte, was groot. Niet alleen op menselijk vlak, maar ook op de infrastructuur. Steden, gemeenten, bruggen en wegen moesten worden heropgebouwd.
Met die realiteit in het achterhoofd vaardigde minister De Groote in 1947 een wet uit: de wet-De Groote. Die gaf Belgische industrietakken de mogelijkheid om een collectief onderzoekscentrum op te richten. Het doel? De technische vooruitgang in hun sector promoten en coördineren.
De wegenbouw maakte gebruik van de wet en richtte op 5 mei 1952 het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) op. Een onafhankelijk kenniscentrum dat ten dienste staat van alle spelers in de wegenbouw en een bijzonder statuut heeft: een private researchinstelling van openbaar nut, gefinancierd door de sector. Elke "ressorterend" aannemer in de wegenbouw is wettelijk verplicht een bijdrage van 0,8% te betalen.
Die bijdrage wordt op basis van artikel 4 van het Koninklijk Besluit berekend op het bedrag van de eindafrekening. De OCW-bijdrage is verschuldigd voor alle werken die door hun aard onder de termen van artikel 2 van het Koninklijk Besluit vallen, alsook voor de aanverwante werken waarvoor een verband met de wegeniswerken bestaat. Waar de rechtspraak specifiek interpretatie gegeven heeft aan de wettelijke bepalingen met betrekking tot de berekeningsbasis van de OCW-bijdragen, wordt daarmee rekening gehouden bij de berekening van de OCW-bijdragen. OCW engageert zich om de bijdragen op een efficiënte, transparante en uniforme wijze te innen. Vragen over OCW-bijdragen? Contacteer ons.
Verder haalt OCW ook inkomsten uit subsidies van gewestelijke, federale en Europese instanties voor wetenschappelijk-technologisch onderzoek en uit betalende dienstverrichtingen zoals studiedagen, proeven, specifieke studies en analyses, enz.
Interne werking
Het OCW-team telt een honderdtal medewerkers met heel verschillende profielen. Die diversiteit garandeert een multidisciplinaire en integrale aanpak van onderzoek, bijstand en opleidingen. Onze medewerkers zijn actief in heel het land, verdeeld over drie vestigingen. Eén in elk gewest: Sterrebeek, Waver en Brussel.
In onze bestuursorganen (Vast Comité en Algemene Raad) zetelen vertegenwoordigers van de aannemers in Vlaanderen, Wallonië en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, een vakbondsafgevaardigde en een vertegenwoordiger van FOD economie. Het is de traditie dat de drie gewestelijke wegenadministraties om de beurt het voorzitterschap waarnemen. De huidige voorzitter is Pierre Gilles, Inspecteur général - Département Expertises Structures et Géotechnique bij SPW Mobilité et Infrastructures.
Zeven technische comités (Veiligheid, Mobiliteit en Verkeer; Betonwegen en bestratingen; Asfaltwegen en andere bitumineuze toepassingen; Beheer van het wegenpatrimonium; Waterafvoer en Infiltratietechnieken; Geotechniek en funderingen; Roads 2.0) en het Comité voor het Programma geven advies over de prioriteiten van de OCW-activiteiten. In deze comités zetelen experts van de betrokken expertisedomeinen – van binnen en buiten OCW.
De dagelijkse leiding is in handen van de Algemeen directeur en een Managementteam waarin de verschillende afdelingen zijn vertegenwoordigd.
Nationale en internationale samenwerking
OCW kan pas echt resultaten boeken en de sector doen bloeien door kennis uit te wisselen. Daarom zet OCW in op nationale, Europese en internationale samenwerkingen.
In België bijvoorbeeld werken we samen met:
- andere collectieve onderzoeksinstellingen in de bouw
- beroepsverenigingen
- het Bureau voor Normalisatie (NBN),
- verscheidene spelers op het gebied van certificatie
OCW speelt daarnaast een leidinggevende rol in de Belgische Wegenvereniging (BWV). Die organiseert onder meer de Belgische wegencongressen, studiedagen, technische bezoeken en de Belgische deelname aan activiteiten in de World Road Association (PIARC).
Op wereldniveau speelt OCW vaak een voortrekkersrol en neemt actief deel aan onder meer:
- het Forum of European National Highway Research Laboratories (FEHRL)
- de European Road Transport Research Advisory Council (ERTRAC)
- het Europese normalisatiecomité (CEN)
- de Europese Commissie (EC)
- de Conference of European Directors of Roads (CEDR)
- het Joint OECD/ITF Transport Research Committee
- de International Transport Research Documentation (ITRD)
- de Réunion internationale de laboratoires d’essais et de recherches sur les matériaux et les constructions (RILEM)
- de World Road Association (PIARC)
Voorts werken we mee aan de ontwikkeling van documentatie, databases en een viertalige thesaurus voor de International Transport Research Documentation (ITRD).
OCW levert in het comité Terminologie van PIARC een grote bijdrage aan de meertalige online terminologiedatabase. In elk vak en vooral bij internationale contacten is begrijpen en begrepen worden een must. Maar dat geldt des te meer voor de wegenbouw, dé sector die mensen met elkaar verbindt.
4 redenen om OCW in te schakelen
- Wegenbouw is onze specialiteit. Ons team bestaat uit experts die dag, in dag uit alle aspecten van de wegenbouw onderzoeken. Wil je gespecialiseerde knowhow over bijvoorbeeld betonverharding of weginspectie? Of over de drie standaardbestekken in België? Dan is OCW jouw partner.
- OCW is een onafhankelijke organisatie die onpartijdig advies geeft.
- OCW beschikt over een uitgebreid en multidisciplinair team van experts: ingenieurs, geologen, chemici, planologen, laboranten, technici enz. Jouw voordeel? Met alle vragen over alle aspecten van de wegenbouw kun je bij ons terecht. En we bekijken je vraag vanuit verschillende standpunten.
- OCW is ISO 9001:2015-gecertificeerd