Nieuw CEDR-project rond asset management gaat van start
Naar aanleiding van de recentste CEDR-projectoproep heeft een consortium, waar OCW deel van uitmaakt, het project Innovative & Future-proof Road Asset Condition Monitoring Systems (INFRACOMS) voorgesteld. Het INFRACOMS-project werd door CEDR als het meest geschikte beoordeeld en uit zes voorstellen gekozen. Het project ging op 15 juni 2022 van start en zal twee jaar duren.
Het project heeft tot doel de huidige en opkomende technieken voor het op afstand monitoren van de toestand van assets te begrijpen, samen met de bijbehorende gegevensverzameling. Op die manier wil het de Europese nationale wegenautoriteiten (“NRA's”, zoals AWV en SPW) in staat stellen innovatieve technologieën en dataverwerking op strategische wijze als standaardpraktijk te implementeren. De focus ligt op het beheer van wegverhardingen en bruggen.
Effectief en efficiënt wegbeheer vraagt om doordachte beslissingen over onderhoudsbehoeften, die gestoeld zijn op de beschikbaarheid en tijdige uitwisseling van informatie. In de afgelopen jaren is er aanzienlijke technologische vooruitgang geboekt, wat de mogelijkheid biedt om beslissingen over activabeheer te verbeteren. Nieuwe detectietechnologieën, zoals remote sensing, satellietmonitoring, crowdsourcing, V2I/I2V-communicatie, geavanceerde technieken op het vlak van dataverwerking en Internet of Things (IoT) vinden nu geleidelijk hun weg naar het onderhoudsbeheer van weginfrastructuur. Dat brengt een aantal uitdagingen met zich mee voor huidige en toekomstige beheerprocessen bij de wegbeheerders.
Hoewel ze een groot potentieel hebben, zijn veel nieuwe sensortechnologieën nog niet volwassen genoeg voor een grootschalige implementatie bij de wegbeheerders. Er is een gebrek aan ervaring ermee of er bestaat onzekerheid over hoe gemakkelijk ze in bestaande assetmanagementsystemen kunnen worden geïntegreerd. Daarom is er behoefte aan een beter begrip van deze nieuwe technologieën, waarbij wordt onderzocht hoe nieuwe sensortechnologie momenteel wordt gebruikt en wat het potentieel is voor een breder gebruik ervan bij activabeheer. Het is ook duidelijk dat de technologische ontwikkeling zich in de toekomst zal voortzetten. Dat wil zeggen dat de uitdagingen voor de NRA’s zullen blijven. Zij zullen moeten beslissen welke technologieën ze implementeren en hoe ze kunnen worden toegepast.
INFRACOMS zal NRA's ondersteunen bij hun vermogen om de voordelen van deze nieuwe technologieën te realiseren. Het project zal NRA's voorzien van een CEDR-wijde, open toegankelijke database met technologie voor monitoring op afstand. Die technologie is dan beoordeeld op het vlak van technische capaciteit, toepassingsmogelijkheden en de businesscase voor implementatie. Zo kunnen NRA's nieuwe en opkomende technologieën, die waarde toevoegen aan hun activabeheerprocessen, begrijpen en implementeren. INFRACOMS zal ook een flexibele, duurzame en toekomstbestendige beoordelingstoolkit bieden waarmee NRA's opkomende technologieën zelf zullen kunnen beoordelen. Ook het opstellen van een actieplan, in de vorm van een Roadmap, ter ondersteuning van de planning en implementatie van deze moderne technologieën bij wegbeheerders maakt deel uit van het project.
Om deze resultaten te bereiken, hebben we een robuuste aanpak voorgesteld. Het consortium bestaat uit internationale experts met uitgebreide ervaring in het onderzoek naar en de praktische toepassing van oplossingen voor monitoring op afstand en de implementatie ervan in het beheer van infrastructuuractiva. Sommige partners zijn gespecialiseerd in brugbeheer, andere in het beheer van wegverhardingen. Het consortium bestaat uit 7 Europese partners: TRL (leider van het project), VTI, ZAG, DTI, Cowi, TU Delft en OCW.