Praktische handleiding voor de aanleg van verhoogde snelheidsbeperkende inrichtingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Opzet
Het project had als doel het opstellen van een praktische handleiding met aanbevelingen voor de keuze, de inplanting, het ontwerp en de plaatsing van verhoogde snelheidsbeperkende inrichtingen zoals rijbaankussens, verkeersplateaus en -drempels in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Projectverloop
Een comité met verschillende diensten van Brussel Mobiliteit, vertegenwoordigers van gemeentediensten, de MIVB, enz. heeft de voorbereiding en de opstelling van de handleiding begeleid. De leden van dit begeleidingscomité hebben bijgedragen aan de bepaling van de criteria voor de keuze van de soort van verhoogde inrichting. Zij hebben de teksten diverse malen nagelezen en in september 2020 de uiteindelijke versie gevalideerd.
Resultaten
De praktische handleiding voor de aanleg van verhoogde snelheidsbeperkende inrichtingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt een honderdtal bladzijden en richt zich in de eerste plaats tot wegbeheerders en ontwerpers als een hulpmiddel bij de keuze van de soort van inrichting (rijbaankussen, verkeersplateau of -drempel) in de lokale context (netwerkhiërarchie, aanwezigheid van parkeergelegenheid, type gebruiker, verkeersbelasting, aanwezigheid van openbaarvervoerslijnen, wegbreedte, enz.).
Daartoe worden de verschillende soorten inrichtingen, hun kenmerken en criteria voor de inplanting beschreven. Er worden dertien criteria opgesomd om de wegbeheerder die de aanleg van een dergelijke inrichting overweegt te helpen om de juiste keuze te maken. Daarbij wordt rekening gehouden met alle betrokken gebruikers (fietsers, motorrijders) of betrokkenen (nadering van voetgangersoversteekplaatsen, enz.).
Vervolgens wordt ingegaan op de regels van goede praktijk voor het ontwerp en de uitvoering van deze inrichtingen om een optimale duurzaamheid te bereiken en de mogelijke hinder (lawaai, trillingen, enz.) te beperken.
De praktische handleiding is daarom ook nuttig en belangrijk voor aannemers die deze verhoogde inrichtingen op de openbare weg aanbrengen.
OCW onderzoekt en adviseert hoe deze verhoogde snelheidsvoorzieningen zo goed mogelijk te gebruiken.
Ben jij aannemer, ontwerper of beheerder van gewestelijke of gemeentelijke wegen en heb je enige ervaring met of vragen over deze voorzieningen of de duurzaamheid/de effecten ervan, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij kunnen uit jouw ervaringen leren of adviseren je graag.