Overslaan en naar de inhoud gaan

Be­ton­we­gen

22 sep­tem­ber 2023

On­der­zoek Be-​Drain: duur­za­me weg­ver­har­din­gen met ter plaat­se ge­stort drai­ne­rend beton

Het on­der­zoeks­pro­ject is af­ge­rond. Ont­dek de be­lang­rijk­ste con­clu­sies en een over­zicht van de voor­stel­len voor tech­ni­sche richt­lij­nen die daar­uit voort­vloei­en.
Lees dit ar­ti­kel
12 juli 2023

APERO­FIN: Amé­li­o­ra­ti­on des Per­for­man­ces des FINes is­sues du re­cy­cla­ge

Doel van het pro­ject is ma­nie­ren te ont­wik­ke­len om in een was­in­stal­la­tie uit­ge­spoel­de fijne be­stand­de­len te va­lo­ri­se­ren in de we­gen­sec­tor, waar­bij de stu­die zich toe­spitst op zowel de tech­ni­sche als de mi­li­eu­pres­ta­ties van de voor­ge­stel­de op­los­sin­gen.
Be­kijk dit pro­ject
27 maart 2023

Pro­ject MO­NO­CRE­TE: een­laag­se ver­har­ding met grote dikte op basis van al­ter­na­tie­ve bind­mid­de­len en ge­re­cy­cle­de gra­nu­la­ten

Veel in­fra­struc­tuur heeft mo­men­teel te kam­pen met een toe­ne­men­de ver­keers­be­las­ting. Een­laag­se be­ton­ver­har­din­gen met grote dikte zijn een ide­a­le op­los­sing om het hoofd te bie­den aan deze nieu­we uit­da­gin­gen.
Be­kijk dit pro­ject
21 de­cem­ber 2022

Ge­bruik van ge­re­cy­cleer­de rub­bergra­nu­la­ten in beton: eer­ste re­sul­ta­ten van het Rubost-​project

In 2019 werd het Rubost-​project ge­start met als doel de toe­pas­baar­heid van ge­re­cy­cleer­de rub­bergra­nu­la­ten – af­kom­stig van af­val­ban­den – in be­ton­nen vei­lig­heids­stoot­ban­den te eva­lu­e­ren met het oog op ver­be­ter­de ver­keers­vei­lig­heid in de we­gen­bouw.
Be­kijk dit pro­ject
15 de­cem­ber 2021

Drai­ne­rend (schraal) beton voor duur­za­me weg­ver­har­din­gen: eer­ste re­sul­ta­ten van het “Be-​Drain” pro­ject

Voort­bou­wend op zijn ja­ren­lan­ge ex­per­ti­se op het vlak van wa­ter­door­la­ten­de ver­har­din­gen is OCW nieuw on­der­zoek ge­start naar de toe­pas­sing van zo­ge­noemd drai­ne­rend of po­reus beton als fun­de­ring of weg­ver­har­ding.
Lees dit ar­ti­kel
05 au­gus­tus 2021

Pro­jec­ten rond cir­cu­lai­re eco­no­mie en urban mi­ning

Van­uit het per­spec­tief van de cir­cu­lai­re eco­no­mie draagt OCW bij tot de evo­lu­tie van de tech­ni­sche spe­ci­fi­ca­ties, in het bij­zon­der tot de in­te­gra­tie van meer­maals ge­re­cy­cle­de ma­te­ri­a­len.
Be­kijk dit pro­ject
10 juli 2020

In­vloed van hy­dro­fo­be im­preg­neer­mid­de­len op de weer­stand tegen af­schil­fe­ring van we­gen­be­ton

Het pre­nor­ma­tie­ve on­der­zoeks­pro­ject GE­LA­VIA (Smets & Boo­nen, 2018), waar­voor werd sa­men­ge­werkt met OCCN en WTCB, was hoofd­za­ke­lijk ge­wijd aan het be­stu­de­ren van de weer­stand tegen af­schil­fe­ring van we­gen­be­ton.
Be­kijk dit pro­ject
10 juli 2020

OCW coo­r­di­neert ver­ge­lij­ken­de stroef­heids­me­tin­gen op in­no­va­tie­ve proef­vak­ken in uit­ge­was­sen beton

In 2019 mo­ni­t­or­de OCW en­ke­le in­no­va­tie­ve proef­vak­ken in door­gaand ge­wa­pend beton op de au­to­snel­weg A7. Daar­bij werd een al­ter­na­tie­ve ma­nier van uit­was­sen van het be­to­nop­per­vlak op basis van wa­ter­stra­len onder zeer hoge druk (hy­dro­dé­nu­da­ge) toe­ge­past.
Be­kijk dit pro­ject
10 juli 2020

RIDIAS-​project: In­no­va­tie­ve en duur­za­me ver­har­ding met re­cy­cling­ag­gre­ga­ten

Het RIDIAS-​project had als doel om de tech­ni­sche haal­baar­heid na te gaan van de toe­pas­sing van een be­paald per­cen­ta­ge ge­re­cy­cled meng­puin in de meng­sels voor fun­de­rin­gen en be­ton­ver­har­din­gen voor ver­ka­ve­lings­we­gen.
Be­kijk dit pro­ject