Om de monitoring van de proefvakken die in samenwerking met zijn partners zijn aangelegd te verbeteren zet OCW verder in op digitalisering door het gebruik en de ontwikkeling van GIS-apparatuur en -architectuur.
Doel van het project is manieren te ontwikkelen om in een wasinstallatie uitgespoelde fijne bestanddelen te valoriseren in de wegensector, waarbij de studie zich toespitst op zowel de technische als de milieuprestaties van de voorgestelde oplossingen.
Het project omvat het uitvoeren van CPX-metingen over een totale lengte van 2 800 km aan wegen, waaronder het volledige Waalse autosnelwegennetwerk en een selectie aan meetbare nationale wegen.
Met het onderzoeksproject RECYWOBI wil OCW een nieuwe stap voorwaarts zetten om asfalthergebruik hoogwaardig en risicoloos toe te passen, zelfs na meerdere levenscycli.
In het kader van het prenormatief onderzoeksproject NoMaVert bestudeerden we twee soorten materialen om aan de behoeften van een beter waterbeheer te voldoen.
Ons land heeft steeds vaker te kampen met zware regenval. Het is dan ook belangrijk om over oplossingen te beschikken, en dat op meerdere vlakken. Zo kunnen verharde toepassingen waterdoorlatend worden gemaakt.
Veel infrastructuur heeft momenteel te kampen met een toenemende verkeersbelasting. Eenlaagse betonverhardingen met grote dikte zijn een ideale oplossing om het hoofd te bieden aan deze nieuwe uitdagingen.
Gezien de groeiende belangstelling van de actoren uit de openbare ruimte voor de meetstoel (ingezet sinds 2017) heeft OCW in 2021 besloten dit instrument te automatiseren.
In 2019 werd het Rubost-project gestart met als doel de toepasbaarheid van gerecycleerde rubbergranulaten – afkomstig van afvalbanden – in betonnen veiligheidsstootbanden te evalueren met het oog op verbeterde verkeersveiligheid in de wegenbouw.
OCW is net gestart met het prenormatief onderzoeksproject “SuChar-BiLan” om na te gaan hoe de verschillende parameters die van belang zijn voor de veiligheid, het comfort en energieverbruik van de gebruikers van fietsinfrastructuur kunnen worden opgemeten
De kmo-groeisubsidie van Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) wil bij kmo’s de ontbrekende strategische kennis subsidiëren die nodig is voor het realiseren van een groeitraject.
Vanuit het perspectief van de circulaire economie draagt OCW bij tot de evolutie van de technische specificaties, in het bijzonder tot de integratie van meermaals gerecyclede materialen.
PradoWeb (Program for Road Asphalt Design and Optimization – Web) is de nieuwe OCW-software die het mogelijk maakt om het theoretisch asfaltmengselontwerp snel en efficiënt uit te voeren, aangepast aan de huidige praktijk in de asfaltsector.
Het prenormatieve onderzoeksproject MATOSOL had als doel de beschikbare methoden te beoordelen en de geschiktste methode(n) voor de te onderzoeken grondsoort te bepalen.
Het prenormatieve onderzoeksproject GELAVIA (Smets & Boonen, 2018), waarvoor werd samengewerkt met OCCN en WTCB, was hoofdzakelijk gewijd aan het bestuderen van de weerstand tegen afschilfering van wegenbeton.
Met dit onderzoeksproject wil het OCW bijdragen tot een betere beheersing van de kwaliteit van slemlagen, waardoor betere en meer hoogwaardige slems kunnen worden gerealiseerd door de asfaltsector.
In 2019 monitorde OCW enkele innovatieve proefvakken in doorgaand gewapend beton op de autosnelweg A7. Daarbij werd een alternatieve manier van uitwassen van het betonoppervlak op basis van waterstralen onder zeer hoge druk (hydrodénudage) toegepast.
Met het prenormatieve Re-RACE-project bouwt OCW kennis op over de werking van verjongingsmiddelen en het effect ervan op de prestaties van het bindmiddel en het asfaltmengsel.
Het RIDIAS-project had als doel om de technische haalbaarheid na te gaan van de toepassing van een bepaald percentage gerecycled mengpuin in de mengsels voor funderingen en betonverhardingen voor verkavelingswegen.
Het hoofddoel van dit onderzoek bestond erin beproevingsmethoden en prestatie-eisen op te stellen voor materialen die in wegverhardingen van natuursteen worden toegepast.
Om de monitoring van de proefvakken die in samenwerking met zijn partners zijn aangelegd te verbeteren zet OCW verder in op digitalisering door het gebruik en de ontwikkeling van GIS-apparatuur en -architectuur.
PradoWeb (Program for Road Asphalt Design and Optimization – Web) is de nieuwe OCW-software die het mogelijk maakt om het theoretisch asfaltmengselontwerp snel en efficiënt uit te voeren, aangepast aan de huidige praktijk in de asfaltsector.
OCW heeft een model ontwikkeld om de temperatuur in een nieuwe asfaltlaag te bepalen en stelt een gebruiksvriendelijke programmatuur ter beschikking om het tijdstip van de wederopenstelling voor het verkeer in normale gevallen vooruit te kunnen berekenen.
Het onderzoeksproject is afgerond. Ontdek de belangrijkste conclusies en een overzicht van de voorstellen voor technische richtlijnen die daaruit voortvloeien.
In het kader van het prenormatief onderzoeksproject NoMaVert bestudeerden we twee soorten materialen om aan de behoeften van een beter waterbeheer te voldoen.
In 2019 werd het Rubost-project gestart met als doel de toepasbaarheid van gerecycleerde rubbergranulaten – afkomstig van afvalbanden – in betonnen veiligheidsstootbanden te evalueren met het oog op verbeterde verkeersveiligheid in de wegenbouw.
Voortbouwend op zijn jarenlange expertise op het vlak van waterdoorlatende verhardingen is OCW nieuw onderzoek gestart naar de toepassing van zogenoemd drainerend of poreus beton als fundering of wegverharding.
Vanuit het perspectief van de circulaire economie draagt OCW bij tot de evolutie van de technische specificaties, in het bijzonder tot de integratie van meermaals gerecyclede materialen.
OCW werkte mee aan het REjuveBIT-project met als algemeen doel het gebruik van verjongingsmiddelen in de asfaltsector aftoetsen. Ontdek meer over de rol van OCW en de waargenomen resultaten in dit artikel.
Met het prenormatieve Re-RACE-project bouwt OCW kennis op over de werking van verjongingsmiddelen en het effect ervan op de prestaties van het bindmiddel en het asfaltmengsel.
Het hoofddoel van dit onderzoek bestond erin beproevingsmethoden en prestatie-eisen op te stellen voor materialen die in wegverhardingen van natuursteen worden toegepast.