BIM inzetten voor asset management
Een belangrijk aspect van Building Information Modelling (BIM) bestaat erin om allerlei informatie over infrastructuur te bewaren en te delen met de verschillende partijen die een rol spelen gedurende de levenscyclus ervan. Vandaag wordt BIM steeds vaker gebruikt in de ontwerp- en uitvoeringsfase wanneer er belangrijke weginfrastructuur wordt gebouwd of vernieuwd. Soms wordt dan een as-built BIM-model van de infrastructuur afgeleverd. De informatie in het BIM-model kan echter ook interessant zijn in de fase van exploitatie en onderhoud.
Het tweejarig CEDR-project (Conference of European Directors of Roads) CoDEC (Connected Data for Effective Collaboration) is net afgerond. Het had als doel om op een zeer praktische manier inzicht te krijgen in de belangrijkste middelen voor de succesvolle invoering van communicatiewijzen en gegevensstromen tussen een BIM-omgeving en Asset Management Systems (AMS), met het oog op toepassing in de wegenbouwsector in Europa. Beide werelden zijn vandaag nog niet op elkaar afgestemd en ook de manier om data te definiëren en uit te wisselen is niet gestandaardiseerd. In het CoDEC-project werd, in overleg met CEDR, de scope beperkt tot drie belangrijke soorten infrastructuur: wegverhardingen, bruggen en tunnels. De aanpak die in het project werd ontwikkeld, moest wel uit te breiden zijn naar alle andere onderdelen van de weginfrastructuur.
Uniek aan het CoDEC-project is dat alle stappen werden gezet met als doel om tot een application programming interface (API) te komen die verschillende software met elkaar kan verbinden. De informatica-oplossing die CoDEC voorstelt, is een gelaagde architectuur die gemakkelijk in allerlei software kan worden geïmplementeerd: in elke BIM- of GIS-software hoeft er maar een klein stukje extra code te worden geprogrammeerd. De oplossing van CoDEC laat ook toe om op eenvoudige wijze te zorgen voor toegang tot een extra dataset of tot meer informatie over beschikbare data, die dan gebruikt kan worden voor nieuwe toepassingen. Door de realisatie van drie pilootprojecten werd aangetoond dat de aanpak een werkbare oplossing is.
Lees meer in het artikel dat je in pdf-formaat kan downloaden.