Gebruik van gerecycleerde rubbergranulaten in beton: eerste resultaten van het Rubost-project
Vanuit de vaststelling dat het in ons land ontbreekt aan voldoende ontwikkeling en innovatie binnen de markt voor recycling van oude banden, werd in 2017 het Green.er-fonds opgericht om lokale projecten te ondersteunen die bijdragen tot de milieuvriendelijke en duurzame verwerking van oude banden en het potentieel gebruik als secundaire grondstof in welbepaalde toepassingen te bevorderen.
Daarnaast heeft onderzoek in het buitenland aangetoond dat gebruik van rubbergranulaten in beton een potentieel toegevoegde waarde kan opleveren onder meer op vlak van verbeterde impactweerstand, verhoogde ductiliteit, gewichtsreductie, verlaagde krimp en verbeterde vorst-dooiweerstand in aanwezigheid van dooizouten, e.g.. Anderzijds blijkt uit diezelfde literatuur ook duidelijk de negatieve impact op de mechanische eigenschappen van het “rubberbeton”.
In deze context werd in 2019 het Rubost-project gestart met als doel de toepasbaarheid van gerecycleerde rubbergranulaten – afkomstig van afvalbanden – in betonnen veiligheidsstootbanden te evalueren met het oog op verbeterde verkeersveiligheid in de wegenbouw. Hierbij zou zowel een deel van de natuurlijke fijne (zand) als de grove (steenslag) granulaten in het beton kunnen worden vervangen.
Dit onderzoek richt zich vooral op ter plaatse gestorte elementen om de impactweerstand van het beton te verbeteren en de energieabsorptie bij aanrijding (impact severity) te verbeteren, terwijl de overige prestatie-eisen volgens de Europese normenreeks EN 1317 “Afschermende constructies voor wegen” minimaal behouden blijven.
Dit Green.er-project, uitgevoerd in samenwerking met wegenbouwer Colas Belgium en met Rubber Recycling Overpelt als leverancier van de rubbergranulaten, is ingedeeld in verschillende fasen: karakterisering en selectie van de rubbergranulaten, invloed op de eigenschappen van het verse beton, impact op de eigenschappen van het verhard beton, optimalisatie van de betonsamenstelling voor veiligheidsstootbanden, en ontwikkeling van een prototype.
In dit artikel lichten we dit onderzoek en de huidige stand van zaken toe.