Kleurduurzaamheid van gekleurde bitumineuze verhardingen
Gekleurde bitumineuze verhardingen worden steeds vaker toegepast voor wegen, in het bijzonder in stedelijke gebieden. Het doel is meestal een begrijpelijk wegbeeld creëren, evenals de veiligheid en het comfort van de weggebruikers te verhogen. Omdat waarnemen van kleur erg persoonsgebonden is, leidt dat bij gekleurde verhardingen vaak tot discussies. Kleurperceptie is ook afhankelijk van een aantal factoren zoals de waarnemer en zijn positie (de afstand tussen de waarnemer en het object), de staat van de gekleurde bitumineuze verharding (droog, nat, enz.) en de invloed van het licht. Daarom wou het OCW een objectieve procedure uitwerken om de kleur en de kleurduurzaamheid van bitumineuze verhardingen te bepalen.
Projectverloop
Er is een objectieve procedure uitgewerkt om de kleur van gekleurd asfalt aan boorkernen te bepalen. Daartoe zijn vier kleurklassen bepaald, met toegestane afwijkingen per kleurklasse, en is er een applicatie ontwikkeld om uit te maken of gekleurd asfalt al dan niet tot een bepaalde kleurklasse behoort. Verder is er een gebruikersinterface opgemaakt in Excel om automatisch de geschiktheid van gekleurde granulaten te toetsen op een beperkt aantal geometrische en mechanische vereisten in drie gewestelijke standaardbestekken in België. Ook de methode van het OCW voor het meten van de kleur van gekleurde bitumineuze verhardingen door middel van bepaling aan boorkernen werd gepubliceerd. Daarnaast voltooide het OCW ook een kleine studie over de evaluatie van de gevolgen (voor de kleur) van het verwarmen van afgekoelde stortgoederen voor de productie van boorkernen van gekleurd asfalt (behorend tot de vier kleurklassen).
Ten slotte werd bij de BVA (Belgische Vereniging van Asfaltproducenten) en de leden van BAC-6 een oproep gedaan om het OCW een lijst te bezorgen van bouwplaatsen waar nieuw gekleurd asfalt is aangebracht, om een vergelijking te kunnen maken tussen de in het vooronderzoek bepaalde kleur en de kleur op de bouwplaats (bij de voorlopige en de definitieve oplevering).
Dit vergelijkend onderzoek zal worden opgestart en bij afsluiting van het project in 2019 zal er een uitgebreid researchverslag over worden gepubliceerd.