OCW meet het comfort van voetgangersnetwerken in twee pilootgemeenten
Context
In 2016 startte OCW, onder impuls van Brussel Mobiliteit, met de ontwikkeling van een nieuw meetinstrument dat het mogelijk moest maken om het comfort van eender welke voetgangersverharding in de openbare ruimte continu, snel en aan lage kostprijs objectief te beoordelen. De Brusselse wegbeheerder wenste meer rekening te kunnen houden met de noden van voetgangers bij de keuze van de verharding voor nieuwe voetgangersinfrastructuur (trottoir, plein, voetgangerszone, enz.). Zo ontstond in 2017 de meetstoel, het resultaat van een lang ontwikkelingsproces dat OCW in overleg met de wegbeheerders, maar ook met de gebruikers (valide en mindervalide) heeft uitgevoerd. Dankzij dit meetinstrument heeft OCW een aanzienlijke expertise ontwikkeld rond het begrip comfort, in het bijzonder de correlatie ervan met de uitvoering van voetgangersverhardingen. Met meer dan driehonderd comfortmetingen die op verschillende verhardingen werden uitgevoerd, voornamelijk in Brussel, maar ook in Vlaanderen en Walloniƫ, kan OCW wegbeheerders vakkundig adviseren bij de keuze en uitvoering van voetgangersverhardingen.
In dit artikel kom je meer te weten over de automatisering van de meetstoel en de meting van het comfort van voetgangersnetwerken die onze collega's in twee pilootgemeenten hebben uitgevoerd.