Project MONOCRETE: eenlaagse verharding met grote dikte op basis van alternatieve bindmiddelen en gerecyclede granulaten
Veel infrastructuur heeft momenteel te kampen met een toenemende verkeersbelasting. Zo blijft het snelwegverkeer toenemen, moeten de taxibanen op luchthavens worden aangepast aan jumbojets en hebben zones voor goederenopslag steeds dikkere funderingen.
Eenlaagse betonverhardingen met grote dikte zijn een ideale oplossing om het hoofd te bieden aan deze nieuwe uitdagingen, want ze hebben een zeer lange levensduur, zelfs bij zware belasting, en zijn bestand tegen statische belasting zonder permanent te vervormen.
Het ontwerp en de uitvoering van beton met grote dikte vereisen speciale aandacht, aangezien een grotere betondikte eventuele problemen gelinkt aan een slechte verdichting van het mengsel of het slecht trillen van het beton zal accentueren. Dat verhoogt het risico op “zweten” of ontmenging van het beton in vergelijking met een dunnere verharding.
Het onderzoeksproject MONOCRETE, ingediend in het kader van een projectoproep van de Waalse competitiviteitspool GreenWin, brengt industriële partners (Eloy en Holcim) en onderzoeksinstellingen (OCW, CRIC-OCCN en ULiège) samen om deze problemen in verband met betonverhardingen met grote dikte te bestuderen. Het project is in maart 2021 van start gegaan en zal drie jaar duren. Naast de kwesties in verband met het ontwerp en de uitvoering van het beton is een tweede aspect van het project erop gericht de milieu-impact van deze verhardingen te verlagen door gerecyclede betongranulaten en een alternatief cement van het type CEM V te integreren in het mengsel. Ten slotte zal de milieu-impact van de voorgestelde toepassingen worden beoordeeld door middel van een levenscyclusanalyse (LCA) voor elk van de geteste varianten.
Deze kwesties worden bestudeerd door een combinatie van literatuurstudie, laboratoriumproeven en de aanleg van twee proefvakken, waarvan het eerste in november 2022 is aangelegd.