Verkorting van de duur van snelwegwerken en verbetering van de verkeersdoorstroming
Het Belgische snelwegennet ondergaat na jaren van onderinvestering talrijke renovatiewerken. Hoewel noodzakelijk, worden deze werkzaamheden vaak negatief ervaren door weggebruikers vanwege hun impact op de verkeersdoorstroming en de duur van de werven. Om aan deze bezorgdheden tegemoet te komen, heeft het Wegonderzoekcentrum (OCW) een nationale werkgroep (WG) opgericht, bestaande uit experts uit Wallonië, Vlaanderen en bedrijven uit de sector.
Doelstellingen van de werkgroep
Het voornaamste doel van de WG was om op korte, middellange en lange termijn oplossingen te identificeren voor snelwegwerken, waarbij verschillende aspecten werden meegenomen, zoals verkeersveiligheid, veiligheid van arbeiders, kosten, publieke perceptie en milieueffecten. Het OCW breidde de analyse uit om ook deze aanvullende criteria op te nemen, met als doel evenwichtige oplossingen aan te reiken.
Methodologie
Het OCW startte met een literatuurstudie en organiseerde bilaterale gesprekken met de deelnemers van de WG. Deze gesprekken maakten het mogelijk om meningen en informatie te verzamelen die nodig zijn om de specifieke uitdagingen per snelwegsegment, aannemer of overheid te begrijpen. De uitdagingen werden gegroepeerd in vier categorieën: organisatorisch, technisch, gerelateerd aan bestekken en overheidsopdrachten, en communicatie.
Voorgestelde oplossingen
Tijdens de gesprekken en de workshop van 7 februari 2025 werden 21 oplossingen geïdentificeerd, evenals 5 bijkomende denkpistes. De oplossingen werden geëvalueerd op hun impact op acht criteria: sociale aspecten, verkeersveiligheid, veiligheid van arbeiders, kosten, publieke perceptie en milieueffecten. Elke oplossing werd geanalyseerd op haar voordelen, moeilijkheden, implementatievoorwaarden en obstakels.
Eindaanbevelingen
De oplossingen werden onderverdeeld in drie categorieën: te implementeren en te testen op korte/middellange termijn, in detail te evalueren op korte/middellange termijn, en te overwegen op middellange/lange termijn. Het is essentieel om oplossingen te combineren om hun effectiviteit te maximaliseren. De regionale overheden moeten een actieve rol spelen in de financiering en ondersteuning van de betrokken actoren.
Conclusie
Weggebruikers moeten geduld blijven uitoefenen. Wegbeheerders moeten in staat worden gesteld om werken uit te voeren om het snelwegennet in goede staat te herstellen. Communicatie over proefprojecten kan een positief effect hebben.
Het volledige rapport vindt u op deze pagina.