Download hieronder de steekkaart over de structurele prestatie-indicatoren (Key Performance Indicators - KPI’s)
Structurele prestatie-indicatoren voor wegbeheer
Download hieronder de steekkaart over de structurele prestatie-indicatoren (Key Performance Indicators - KPI’s)
Key Performance Indicators (KPI’s) zijn de meetbare prestatie-indicatoren om de doelstellingen van een wegbeheer-systeem (Pavement Management System – PMS) uit te drukken. Een wegbeheersysteem biedt een systematische aanpak voor een objectieve, kosteneffectieve strategie en planning voor preventief en curatief onderhoud op middellange termijn (drie tot tien jaar).
Bij een net van autosnelwegen en hoofdwegen is het belangrijk tijdig in te schatten of de (onder)fundering moet worden gerepareerd of vervangen. Volgens vakliteratuur en academici is de indicator “restlevensduur” daarbij een uitstekend hulpmiddel. Om dit in de praktijk te brengen, moet de restlevensduur eenvoudig en snel kunnen worden bepaald, zonder tijdrovende berekeningen en zonder op zoek te moeten gaan naar de exacte wegopbouw. Het doel van structurele indicatoren is een eerste beeld van de staat van wegen op netwerkniveau te verkrijgen en prioriteiten te bepalen. Nadat het wegennet in homogene zones is opgedeeld, wordt onderzocht of onderhoud van de bovenste lagen volstaat dan wel of dieper moet worden ingegrepen. De waarden van de indicatoren kunnen eenvoudig uit resultaten van FWD-metingen (Falling Weight Deflectometer – valgewichtdeflectiemeter) worden berekend. Gecombineerd met eenvoudige verkeersindicatoren wordt een globale indicator (GI) verkregen, die een schatting van de restlevensduur van een weg mogelijk maakt. Aanvullend kunnen diepgaandere analyses (bijvoorbeeld met Qualidimsoftware) op projectniveau worden uitgevoerd.