Overslaan en naar de inhoud gaan

FWD – Meting van structurele kenmerken van wegen

FWD

Onder druk vervormt een schuimblok. Als de druk wordt opgeheven, neemt het schuimblok opnieuw de oorspronkelijke vorm aan. De vervorming is evenredig aan de uitgeoefende druk. Dat bepaalt de stijfheid. Bij constante druk neemt de vervorming toe, maar neemt de stijfheid af. Die stijfheid kan worden gemeten, net zoals de stijfheid van wegen.

Onder invloed van (zwaar) verkeer buigt een wegdek licht door. Deze doorbuiging (deflectie) bedraagt slechts enkele honderdsten of duizendsten van een mm en is niet zichtbaar met het blote oog. Als de druk wordt opgeheven, neemt het wegdek opnieuw de oorspronkelijke vorm aan (elastische vervorming). Met de valgewichtdeflectiemeter (Falling Weight Deflectometer – FWD) kunnen de vorm (deflectiekromme) en de omvang (maximale deflectie) van de tijdelijke vervorming van het wegdek worden gemeten.

Deflectie geeft een beeld van het draagvermogen van een weg, namelijk of de wegconstructie sterk genoeg is om zonder vroegtijdige schade het geraamde aantal voertuigen tijdens de beoogde levensduur van de weg te dragen. Op basis van deze metingen kan bijvoorbeeld de restlevensduur van een weg worden geschat en kunnen homogene zones (met hetzelfde structurele gedrag) worden gedetecteerd.

Download de steekkaart.

Nieuwe aankoop: de Fast Falling Weight Deflectometer

OCW is en blijft operationeel en investeert in uitrusting en expertise om in de spits van de technologie te staan en optimaal in wegconditieonderzoek en -beheer te ondersteunen.

Daarom maken momenteel twee collega’s kennis en worden ze vertrouwd gemaakt met het meetsysteem en de bijbehorende software van nieuwe uitrusting in OCW: de Fast Falling Weight Deflectometer (F-FWD). In tegenstelling tot onze huidige FWD, laat de F-FWD ons toe om deze metingen veel sneller uit te voeren. Sneller meten betekent hoger rendement! Intussen blijft onze vertrouwde FWD in gebruik om metingen voor de sector uit te voeren.

FFWD
FFWD
FWD

Onder druk vervormt een schuimblok. Als de druk wordt opgeheven, neemt het schuimblok opnieuw de oorspronkelijke vorm aan. De vervorming is evenredig aan de uitgeoefende druk. Dat bepaalt de stijfheid. Bij constante druk neemt de vervorming toe, maar neemt de stijfheid af. Die stijfheid kan worden gemeten, net zoals de stijfheid van wegen.

Onder invloed van (zwaar) verkeer buigt een wegdek licht door. Deze doorbuiging (deflectie) bedraagt slechts enkele honderdsten of duizendsten van een mm en is niet zichtbaar met het blote oog. Als de druk wordt opgeheven, neemt het wegdek opnieuw de oorspronkelijke vorm aan (elastische vervorming). Met de valgewichtdeflectiemeter (Falling Weight Deflectometer – FWD) kunnen de vorm (deflectiekromme) en de omvang (maximale deflectie) van de tijdelijke vervorming van het wegdek worden gemeten.

Deflectie geeft een beeld van het draagvermogen van een weg, namelijk of de wegconstructie sterk genoeg is om zonder vroegtijdige schade het geraamde aantal voertuigen tijdens de beoogde levensduur van de weg te dragen. Op basis van deze metingen kan bijvoorbeeld de restlevensduur van een weg worden geschat en kunnen homogene zones (met hetzelfde structurele gedrag) worden gedetecteerd.

Download de steekkaart.

Nieuwe aankoop: de Fast Falling Weight Deflectometer

OCW is en blijft operationeel en investeert in uitrusting en expertise om in de spits van de technologie te staan en optimaal in wegconditieonderzoek en -beheer te ondersteunen.

Daarom maken momenteel twee collega’s kennis en worden ze vertrouwd gemaakt met het meetsysteem en de bijbehorende software van nieuwe uitrusting in OCW: de Fast Falling Weight Deflectometer (F-FWD). In tegenstelling tot onze huidige FWD, laat de F-FWD ons toe om deze metingen veel sneller uit te voeren. Sneller meten betekent hoger rendement! Intussen blijft onze vertrouwde FWD in gebruik om metingen voor de sector uit te voeren.

FFWD
FFWD