Voorbeelden van technische bijstand
Onze technologische adviseurs bieden technische hulp voor alle vragen over wegenbouw. Ze adviseren onpartijdig en onafhankelijk over materialen, technieken, wegopbouw, normen of bestekken. De vorm van bijstand hangt af van de gestelde vraag: antwoord aan de telefoon, opsturen van documentatie, bezoek ter plaatse, aanvullende laboratoriumproeven, bijwonen van vergaderingen of onderzoek van dossiers.
In 2022 behandelden zij ruim 600 adviesaanvragen. Hieronder staan twee voorbeelden van hoe OCW je kan helpen met je projecten.
Voorbeeld 1
PROBLEMATIEK
Bij de aanleg van een nieuwe aansluitingsweg in betonplatenverharding voor een industrieterrein is twijfel ontstaan over de correcte positie van de deuvels ten opzichte van de aangebrachte zaagsneden. Aangezien sommige voegen niet volledig loodrecht liggen gezien vanaf de rand van de verharding vraagt de vertegenwoordiger van de gemeente aan de aannemer om de positie van de deuvels te verifiëren. De aannemer neemt daarop contact met OCW om hem hierin bij te staan.
AANPAK
De technologisch adviseur vraagt eerst bijkomende informatie over de opbouw van de verharding en het materiaal van de gebruikte deuvels om de correcte non-destructieve meetmethode te kunnen voorstellen. Ook de lengte van het traject, het aantal voegen en de hoeveelheid geplaatste en te controleren deuvels moet bekend zijn om een gepaste offerte te kunnen opmaken.
Op de dag van de metingen wordt eerst een visuele inspectie uitgevoerd om de ideale meetstrategie te bepalen.
Ter plekke kunnen al enkele eerste conclusies getrokken worden. Naderhand volgt een uitgebreid rapport met eindconclusies. Daarbij wordt uitgegaan van de Amerikaanse aanbevelingen, omdat in België geen specifieke toleranties voor de positie van deuvels ten opzichte van de bovenliggende zaagsnede zijn voorgeschreven.
Voorbeeld 2
PROBLEMATIEK
De wegbeheerder heeft verschillende klachten ontvangen van gebruikers met beperkte mobiliteit na de herinrichting van een openbare ruimte die door deze gebruikers als ontoegankelijk wordt beschouwd. De wegbeheerder neemt contact op met OCW om een technisch advies in te winnen en aanbevelingen te krijgen om de situatie te verbeteren als er inderdaad problemen worden geconstateerd.
AANPAK
De technologisch adviseur vraagt om alle beschikbare documentatie en informatie over de uitgevoerde herinrichting: uitvoeringsplan, door de gebruikers geconstateerde problemen, foto’s van de betrokken zones, enz. Op die manier kan hij de situatie analyseren en nagaan of er problemen zijn. Als dit het geval is, neemt hij contact op met de beheerder om een technisch bezoek ter plaatse te organiseren.
Tijdens dit bezoek maakt hij een volledige analyse van de gehele herinrichting en stelt hij een lijst op van de geconstateerde non-conformiteiten op vlak van voetgangerstoegankelijkheid. De beheerder neemt kennis van de non-conformiteiten en de door de adviseur voorgestelde aanpassingen.
De beheerder stuurt vervolgens het verslag van dit bezoek naar de technologisch adviseur, met daarin de lijst van non-conformiteiten en de ter plaatse besproken aanpassingen. De adviseur valideert het verslag en de beheerder gaat over tot de aanpassingen.
In sommige gevallen neemt de beheerder opnieuw contact op met de adviseur om de aanpassingen voor te leggen en ze door OCW te laten valideren.
Vraag advies
Technisch advies nodig over materialen, technieken of wegopbouw? Stel je vraag via dit contactformulier. Wij bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord. Indien nodig komen wij tot bij jou of op de werf.