Welkom op BRRC

Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) zoekt een medewerker (m/v) voor zijn afdeling Mobiliteit – Veiligheid – Wegbeheer in Waver

Wetenschappelijk kaderlid in de afdeling MSM, meer bepaald in het vakgebied mobiliteit en/of verkeersveiligheid.

TAKEN

Als onderzoeker in de afdeling MSM:

  • stelt u offertes op, verricht u studies, bereidt u verdedigingen voor en geeft u presentaties, onder leiding van een projectleider in het genoemde vakgebied. U werkt daarbij samen met andere afdelingen in het OCW of met externe partners zoals andere onderzoekscentra, universiteiten of adviesbureaus;
  • vertegenwoordigt u het OCW in diverse gewestelijke, nationale of internationale werkgroepen;
  • antwoordt u op technische vragen van leden van het OCW;
  • neemt u geregeld als spreker deel aan colloquia, workshops en conferenties, om de resultaten van onderzoekswerk van het Centrum uit te dragen;
  • schrijft u artikelen om de resultaten van uw onderzoekingen en werkzaamheden te presenteren.

Voor uw functies zult u zich geregeld zowel in België als in het buitenland dienen te verplaatsen (korte verblijven van maximaal één week, in en buiten Europa).

Contact: 

Vacature - Directeur-generaal

Het OCW zoekt proactief een nieuwe “kapitein” om Claude Van Rooten in de toekomst op te volgen.

APERROUT: onderzoek naar de prestaties van mengpuinsteenslag in de wegenbouw

Jaarlijks wordt in België zes miljoen ton sloop- en bouwpuin (beton, metselwerk) gerecycled in de vorm van mengpuinsteenslag. Dit steenslag bevat tot 50 % metselwerkpuin (bakstenen, dakpannen, niet-drijvend cellenbeton) en maakt 30 % tot 40 % uit van de totale hoeveelheid steenslag die in ons land voor recycling wordt geproduceerd. Deze percentages zijn te verklaren door het relatief hoge aantal bakstenen woningen in België [1]. Voor zover het aan de bestekeisen voldoet, wordt puinsteenslag voornamelijk in ongebonden of gebonden funderingen,
onderfunderingen en ophogingen toegepast.

Activiteitenverslag 2015

Kerntaken (1)

>>

Ons Activiteitenverslag over 2015 is enkel elektronisch beschikbaar en kan kosteloos van onze website worden gedownload.

Met een eenvoudige muisklik kiest u zelf het onderwerp, de thema’s of activiteiten waarover u meer wilt weten:

  • Visie & Middelen;
  • Projecten;
  • Dienstbetoon aan vakmensen & Uw contacten in het OCW;
  • Kennisoverdracht.

Wij wensen u veel leesgenot!

OCW Mededelingen 109

Kerntaken (1)

>>

  • Een Belg voorzitter van PIARC
  • 65 jaar ervaring en samenwerking voor en met de Belgische wegenbranche
  • Agenda
  • OCW-winteropleiding 2017 Duurzame wegen – Onderhoud en reparaties
  • Donderdag 26 januari 2017 – dinsdag 28 maart 2017
  • Samen op weg naar nul dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers ITF-seminarie Zero Road Deaths and Serious Injuries: Leading a Paradigm Shift to a Safe System– Parijs – 3 oktober 2016
  • Energie-efficiënte materialen en techno - logieën voor duurzame wegen, ook in België! CEDR-studiedag – 10 november 2016 – Sterrebeek
  • Rubriek Inzoomen op wegbebakening
  • - Wat met het Reglement voor de wegbeheerder?
  • - Jean-Pierre Van de Winckel vertrekt met pensioen

Energie-efficiënte materialen en technologieën voor duurzame wegen, ook in België! CEDR-studiedag – 10 november 2016 – Sterrebeek

CEDR (www.cedr.eu) is een samenwerkingsplatform van de Europese wegendirecteuren met als doel het wegvervoersysteem en de weginfrastructuur te verbeteren.

Het CEDR Transnational Research Programme is een initiatief om samen oproepen voor onderzoeksprojecten rond actuele thema’s in de wegenbouw uit te schrijven. De nadruk ligt daarbij op de toepassingsmogelijkheden voor de Europese wegbeheerders. Er moet worden gestreefd naar een optimale samenwerking tussen consortia en er dient te worden voortgebouwd op resultaten van voorgaande projecten, om het onderzoek optimaal te doen renderen.

In 2013 werd met steun van Duitsland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk een oproep gedaan voor projectvoorstellen rond energie-efficiënte materialen en technologieën. Aanleiding voor deze oproep was het toenemende gebruik van zogenoemde “groene” materialen en nieuwe technologieën in de wegenbouw met het oog op een verhoogde algemene duurzaamheid. Dit plaatst de sector voor enorme uitdagingen op het gebied van onder meer materiaalkenmerking, voorschriften, ontwerp, uitvoering, onderhoud en groene openbare aanbestedingen (Green Public Procurement). De CEDR-oproep had als doel concepten, methodologieën en strategieën te ontwikkelen die deze overgang naar duurzamere wegenbouw bevorderen.

Gebruik van grondradar voor wegconditieonderzoek – Methodieken - MN 91/16

Kerntaken (1)

>>

Dit document richt zich tot de gebruikers van grondradar voor wegconditieonderzoek. Het doet praktische aanbevelingen voor de keuze van de uitrusting en voor het inzamelen, verwerken en interpreteren van meetgegevens.

CEDR Event on Energy Efficient Materials and Technologies for Durable and Sustainable Roads - November 10, 2016

The transition towards more sustainable road materials with lower energy demand introduces many challenges and difficulties in procurement, product specification and characterization of delivered pavements. The projects of this CEDR Call 2013 focus on tools and methods to solve these issues.

Pagina's