Welkom op BRRC

Duurzame ontwikkeling en duurzaam aanbesteden in de wegenbouw – Nieuwe stappen en instrumenten

Vakgebieden (1)

>>

Nieuwe inzichten, verwachtingen en eisen maken dat duurzame ontwikkeling ook in de wegenbouw een belangrijk aandachtspunt is. Aanbestedende overheden nemen naast technische en economische ook steeds meer milieuen sociale criteria in alle fasen van hun opdrachten op.

Uitdaging daarbij is voor wegbeheerders om voor elk project de duurzaamste en kostenefficiëntste oplossing te kiezen, en voor aannemers, producenten en leveranciers om de duurzaamheid van hun producten of technieken aan te tonen.

Concreet rijzen de volgende vragen:

  • hoe de maatschappelijke duurzaamheid tijdens de volledige levensduur van een weg beoordelen?;
  • hoe de duurzaamheidscriteria in de openbare aanbesteding meenemen?

Onderzoek naar flexibele podotactiele elementen voor buitentoepassingen in Brusselse openbare ruimten – Constateringen en aanbevelingen


Bij nieuwe inrichtingswerkzaamheden aan een gewest- of een gemeenteweg in Brussel dient de wegbeheerder flexibele podotactiele elementen aan te brengen op alle perrons van openbaarvervoerhalten en op plaatsen waar de geleidelijn voor personen met een visuele beperking van richting verandert [1]. Deze voorzieningen dienen om de weggebruiker te informeren, door hem bijvoorbeeld aan te geven waar hij zich moet opstellen om vooraan in een bus te stappen. Ze helpen personen met een visuele beperking zich zelfstandig in openbare ruimten te verplaatsen. Ze maken ook integraal deel uit van het toegankelijkheidsbeleid dat het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest al een vijftiental jaren voor deze weggebruikers met specifieke behoeften voert.
In het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest worden verschillende “flexibele” elementen gebruikt om dit informatiesignaal te geven. Met verloop van tijd zijn echter bij dergelijke elementen twee geregeld terugkerende problemen gerezen. Enerzijds laat de duurzaamheid ervan het al eens afweten, waardoor zij soms snel schade oplopen of loskomen. Anderzijds varieert de tastbaarheid (flexibiliteit, stroefheid van het oppervlak, enz.) tussen bepaalde elementen, waardoor sommige van de gebruikte materialen niet altijd aan de behoeften van de weggebruiker blijken te voldoen.

Behandeling van ophooggrond – Beoordeling van de beschikbare bindmiddelen


Grondbehandeling is in de wegenbouw een gangbare praktijk geworden om de geotechnische kenmerken van aanwezige grond te verbeteren met het oog op toepassing in een ophoging of als baanbed. De genormaliseerde bindmiddelen die in de standaardbestekken zijn opgenomen, zijn kalk, cement en hydraulische bindmiddelen voor wegenbouw. Tegenwoordig verschijnen op bouwplaatsen en op de markt geregeld producten die uit een industrieel procedé voortkomen, of ontwikkeld zijn om de draagvermogenskenmerken van grond te verbeteren. In deze context heeft het OCW een laboratoriumstudie verricht om een objectief oordeel te kunnen vellen over de doeltreffendheid van deze producten bij een in België bemonsterde grond die representatief is voor de grondsoorten in Europa. In dit artikel wordt bericht over de eerste resultaten van deze studie.

Proefvakken voor PREMANAT-project op het OCW-terrein te Sterrebeek

Vakgebieden (1)

>>
|

In het kader van het prenormatieve onderzoeksproject PREMANAT (voluit Prestatie-eisen voor Materialen in Natuursteenbestratingen) zijn recentelijk op het OCW-terrein te Sterrebeek verschillende proefvakken aangelegd.
Het tweejarige project (1/10/2016-30/09/2018) is opgezet door het OCW en het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) en geniet steun van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en het Bureau voor Normalisatie (NBN).

Contact: 

Samen op weg naar nul dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers – ITF-seminarie Zero Road Deaths and Serious Injuries: Leading a Paradigm Shift to a Safe System Parijs – 3 oktober 2016

Vakgebieden (1)

>>
|

Kerntaken (1)

>>

Jaarlijks sterven wereldwijd 1,25 miljoen mensen in verkeersongevallen en ruim 50 miljoen lopen ernstige letsels op. Dat heeft aanzienlijke gevolgen op menselijk, maatschappelijk en economisch vlak (2 tot 5 % van het BNP). Daarom willen de Verenigde Naties het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft verminderen.

Contact: 

OCW Mededelingen 110

Kerntaken (1)

>>

  • OCW-winteropleiding 2017 Duurzame wegen – Onderhoud en reparaties 20 april 2017 – Lesdag 4bis
    Onderhoud en duurzame reparatie van wegverhardingen en brugbedekkingen met bitumineuze materialen
  • OCW-opleiding Visuele inspectie van stedelijke en gemeentelijke wegennetten
    17-20-21-23 november 2017
  • OCW-opleiding Visueel rioolonderzoek voor inspecteurs volgens de NBN EN 13508-2:2003+A1:2011
    20-21-22-24 november 2017
  • Behandeling van ophooggrond – Beoordeling van de beschikbare bindmiddelen
  • Onderzoek naar flexibele podotactiele elementen voor buitentoepassingen in Brusselse openbare ruimten – Constateringen en aanbevelingen
  • Duurzame ontwikkeling en duurzaam aanbesteden in de wegenbouw – Nieuwe stappen en instrumenten
    • CWA 17089 Indicators for the sustainability assessment of roads
    • OCW-werkgroep Green Public Procurement
    • EDGAR – Evaluation and Decision process for Greener Asphalt Roads
    • Databank voor milieuproductverklaringen
  • Proefvakken voor PREMANAT-project op het OCW-terrein te Sterrebeek

Pagina's