Overslaan en naar de inhoud gaan

Vorst- en dooizoutbestendigheid van wegenbeton

GELAVIA

De duurzaamheid van betonwegen is in grote mate afhankelijk van de vorst- en dooibestendigheid in aanwezigheid van dooizouten. Daar zorgen in principe het hoge cementgehalte en een lage water-cementfactor voor. Sommige toepassingen zoals handmatig verwerkt beton of gekleurd beton voor fietspaden zijn niettemin gevoeliger voor afschilfering.

In de normen voor wegenbeton is echter geen duidelijke classificatie voor de weerstand tegen afschilfering bij vorst- en dooicyclussen in aanwezigheid van dooizouten opgenomen. Bovendien schrijven de Belgische standaardbestekken verschillende beproevingsmethoden voor.

In het recent afgeronde prenormatieve onderzoeksproject GELAVIA (Criteria voor de vorst- en dooizoutbestendigheid van betonwegen in aanwezigheid van dooizouten – 2016-2019), werkte het OCW samen met het OCCN en het WTCB om criteria voor de weerstand tegen afschilfering op te stellen voor verschillende soorten wegenbeton en buitenverharding, rekening houdend met de verkeersintensiteit, de oppervlakafwerking en de aanbrengingswijze.

Voorts zijn ook proeven uitgevoerd ter beoordeling van de doeltreffendheid en de duurzaamheid van hydrofobe impregneermiddelen − hier gebruikt om de vorst- en dooibestendigheid van beton te verbeteren − voor toepassing in weg- en andere verhardingen van beton.

In OCW Mededelingen 116 is een uitgebreid artikel over het onderwerp verschenen.

GELAVIA

De duurzaamheid van betonwegen is in grote mate afhankelijk van de vorst- en dooibestendigheid in aanwezigheid van dooizouten. Daar zorgen in principe het hoge cementgehalte en een lage water-cementfactor voor. Sommige toepassingen zoals handmatig verwerkt beton of gekleurd beton voor fietspaden zijn niettemin gevoeliger voor afschilfering.

In de normen voor wegenbeton is echter geen duidelijke classificatie voor de weerstand tegen afschilfering bij vorst- en dooicyclussen in aanwezigheid van dooizouten opgenomen. Bovendien schrijven de Belgische standaardbestekken verschillende beproevingsmethoden voor.

In het recent afgeronde prenormatieve onderzoeksproject GELAVIA (Criteria voor de vorst- en dooizoutbestendigheid van betonwegen in aanwezigheid van dooizouten – 2016-2019), werkte het OCW samen met het OCCN en het WTCB om criteria voor de weerstand tegen afschilfering op te stellen voor verschillende soorten wegenbeton en buitenverharding, rekening houdend met de verkeersintensiteit, de oppervlakafwerking en de aanbrengingswijze.

Voorts zijn ook proeven uitgevoerd ter beoordeling van de doeltreffendheid en de duurzaamheid van hydrofobe impregneermiddelen − hier gebruikt om de vorst- en dooibestendigheid van beton te verbeteren − voor toepassing in weg- en andere verhardingen van beton.

In OCW Mededelingen 116 is een uitgebreid artikel over het onderwerp verschenen.