Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiligheid van werklieden op wegenwerken

veiligheid van werklieden op wegenweken
veiligheid van werklieden op wegenweken

ASAP - Appropriate Speed saves All People

Het is belangrijk de snelheid van het verkeer in deze werkzones te beheersen, voor de veiligheid van zowel de weggebruikers als de wegwerkers. Een aangepaste snelheid is dan nodig om ervoor te zorgen dat de bestuurder met zijn voertuig veilig de werkzone passeert, zonder in de afgebakende gedeelten ervan terecht te komen. Als een voertuig toch in een beveiligde zone terechtkomt, bestaat het risico op verwonding van zowel de voertuiginzittenden als de wegwerkers.

De ASAP-gids bundelt onderzoeksresultaten, gangbaarste praktijken, gegevensanalyses, simulaties en proeven op locaties (field showcases) rond het bepalen van snelheidslimieten en de doeltreffendheid van snelheidsbeheersende maatregelen in werkzones op wegen. Deze wil voor wegbeherende overheden een aanvulling bieden op bestaande nationale praktijkgidsen en kan een nuttig uitgangspunt zijn voor toekomstige revisies van toepasselijke richtlijnen. OCW stelde onder meer scenario’s voor proeven op locatie voor en leidde de organisatie ervan.

BRoWSER - Baselining Road Worker Safety on European Roads

Goede kennis van de risico’s voor wegwerkers bij ongevallen en bestuurdersfouten is onmisbaar voor efficiënt veiligheidsbeheer, om de echte gevaren aan te pakken – eerder dan situaties die als gevaarlijk worden ervaren.

Het BRoWSER-project had als voornaamste doelstelling nationale wegbeherende overheden te helpen bij een datagerichte benadering voor het beheer van de veiligheid van wegwerkers. BRoWSER biedt een geharmoniseerd kader voor een pan-Europese database (EuRoWCas – European Road Worker Casualty Database), waarmee ingezamelde gegevens in bruikbare informatie voor onderbouwde maatregelen kunnen worden omgezet. OCW verrichtte een test met het verzamelen van gegevens in Vlaanderen en een vergelijkende analyse van regels voor de configuratie, signalering en uitrusting van bouwplaatsen in verschillende Europese landen.

In OCW Mededelingen 105 is een uitgebreid artikel over het onderwerp verschenen.

veiligheid van werklieden op wegenweken
veiligheid van werklieden op wegenweken

ASAP - Appropriate Speed saves All People

Het is belangrijk de snelheid van het verkeer in deze werkzones te beheersen, voor de veiligheid van zowel de weggebruikers als de wegwerkers. Een aangepaste snelheid is dan nodig om ervoor te zorgen dat de bestuurder met zijn voertuig veilig de werkzone passeert, zonder in de afgebakende gedeelten ervan terecht te komen. Als een voertuig toch in een beveiligde zone terechtkomt, bestaat het risico op verwonding van zowel de voertuiginzittenden als de wegwerkers.

De ASAP-gids bundelt onderzoeksresultaten, gangbaarste praktijken, gegevensanalyses, simulaties en proeven op locaties (field showcases) rond het bepalen van snelheidslimieten en de doeltreffendheid van snelheidsbeheersende maatregelen in werkzones op wegen. Deze wil voor wegbeherende overheden een aanvulling bieden op bestaande nationale praktijkgidsen en kan een nuttig uitgangspunt zijn voor toekomstige revisies van toepasselijke richtlijnen. OCW stelde onder meer scenario’s voor proeven op locatie voor en leidde de organisatie ervan.

BRoWSER - Baselining Road Worker Safety on European Roads

Goede kennis van de risico’s voor wegwerkers bij ongevallen en bestuurdersfouten is onmisbaar voor efficiënt veiligheidsbeheer, om de echte gevaren aan te pakken – eerder dan situaties die als gevaarlijk worden ervaren.

Het BRoWSER-project had als voornaamste doelstelling nationale wegbeherende overheden te helpen bij een datagerichte benadering voor het beheer van de veiligheid van wegwerkers. BRoWSER biedt een geharmoniseerd kader voor een pan-Europese database (EuRoWCas – European Road Worker Casualty Database), waarmee ingezamelde gegevens in bruikbare informatie voor onderbouwde maatregelen kunnen worden omgezet. OCW verrichtte een test met het verzamelen van gegevens in Vlaanderen en een vergelijkende analyse van regels voor de configuratie, signalering en uitrusting van bouwplaatsen in verschillende Europese landen.

In OCW Mededelingen 105 is een uitgebreid artikel over het onderwerp verschenen.