Overslaan en naar de inhoud gaan

Proefproject met asfaltverjongers

verjongers1

Wegen hebben meer en meer te lijden onder het toenemende verkeer en extremere weersomstandigheden. Om een dure totaalrenovatie van het wegdek te voorkomen, moet het wegdek regelmatig preventief worden onderhouden door middel van een oppervlakbehandeling (bestrijking of slem).

Hierbij wordt een dunne slijtlaag met bitumen en steentjes op het asfalt aangebracht. Met deze preventieve onderhoudstechnieken wordt de waterondoorlatendheid (en dus de levensduur) van het wegdek verhoogd en de veroudering van het bindmiddel door de inwerking van zuurstof en uv afgeremd. Bovendien blijft de hinder voor de omgeving en het verkeer beperkt en liggen de onderhoudskosten lager.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft nu in nauwe samenwerking met OCW en aannemer Hoogmartens Wegenbouw besloten om een alternatief voor de huidige voornoemde onderhoudstechnieken te testen. Dat gebeurt met een proefproject waarbij een aantal asfaltverjongende producten worden getest die op lange termijn de kwaliteit van het wegdek in stand zouden moeten houden, tegen beperkte kosten.

Alternatief voor de huidige bestrijkings- of slemtechniek

Tijdens dit proefproject zal AWV vier producten testen. Op de bestaande wegverharding vormen zij een slijtlaag en een mechanische barrière tegen het verouderingseffect. Het doel is niet alleen de waterondoorlatenheid ervan te verbeteren, maar vooral dat ze een chemische interactie aangaan met het bindmiddel van het onderliggende bitumineuze wegdek. Onder invloed van de producten wordt het aanwezige bitumen in het asfalt minder bros en opnieuw elastischer, wordt de hechting tussen bindmiddel en aggregaten opnieuw verstevigd en worden kleine scheuren opgevuld.

Het asfalt zal in feite verjongen, waardoor de levensduur van wegdek wordt verlengd.

Nu worden de producten langs elkaar getest en afgewogen om de duurzaamheid, efficiëntie en rendabiliteit te bepalen.

asfaltverjongers

Verloop van het project

Voor dit proefproject laat AWV vijf proefvakken van elk 500 m behandelen. Op vier vakken komen asfaltverjongende producten. Op het laatste vak zal de traditionele bestrijkingsmethode worden toegepast. Over twee jaar zal binnen elk proefvak opnieuw een zone van 250 m met hetzelfde product worden behandeld. Tussen deze vakken komen telkens zones van 50 m waarin het wegdek niet wordt behandeld. Deze zullen dienen als referentievakken.

Op dinsdag 9 juni kwamen VRT NWS, VTM Nieuws en TVL ter plaatse om onze experts te ontmoeten en een reportage te maken over dit innoverende project. Bekijk de reportage van TVL hier en de reportage van VRT NWS hier.

Om de kwaliteit van deze techniek te evalueren, zullen AWV en OCW verschillende parameters opmeten en monitoren gedurende de volgende jaren.

We houden je op de hoogte van de voortgang van dit project via onze verschillende communicatiekanalen.

verjongers1

Wegen hebben meer en meer te lijden onder het toenemende verkeer en extremere weersomstandigheden. Om een dure totaalrenovatie van het wegdek te voorkomen, moet het wegdek regelmatig preventief worden onderhouden door middel van een oppervlakbehandeling (bestrijking of slem).

Hierbij wordt een dunne slijtlaag met bitumen en steentjes op het asfalt aangebracht. Met deze preventieve onderhoudstechnieken wordt de waterondoorlatendheid (en dus de levensduur) van het wegdek verhoogd en de veroudering van het bindmiddel door de inwerking van zuurstof en uv afgeremd. Bovendien blijft de hinder voor de omgeving en het verkeer beperkt en liggen de onderhoudskosten lager.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft nu in nauwe samenwerking met OCW en aannemer Hoogmartens Wegenbouw besloten om een alternatief voor de huidige voornoemde onderhoudstechnieken te testen. Dat gebeurt met een proefproject waarbij een aantal asfaltverjongende producten worden getest die op lange termijn de kwaliteit van het wegdek in stand zouden moeten houden, tegen beperkte kosten.

Alternatief voor de huidige bestrijkings- of slemtechniek

Tijdens dit proefproject zal AWV vier producten testen. Op de bestaande wegverharding vormen zij een slijtlaag en een mechanische barrière tegen het verouderingseffect. Het doel is niet alleen de waterondoorlatenheid ervan te verbeteren, maar vooral dat ze een chemische interactie aangaan met het bindmiddel van het onderliggende bitumineuze wegdek. Onder invloed van de producten wordt het aanwezige bitumen in het asfalt minder bros en opnieuw elastischer, wordt de hechting tussen bindmiddel en aggregaten opnieuw verstevigd en worden kleine scheuren opgevuld.

Het asfalt zal in feite verjongen, waardoor de levensduur van wegdek wordt verlengd.

Nu worden de producten langs elkaar getest en afgewogen om de duurzaamheid, efficiëntie en rendabiliteit te bepalen.

asfaltverjongers

Verloop van het project

Voor dit proefproject laat AWV vijf proefvakken van elk 500 m behandelen. Op vier vakken komen asfaltverjongende producten. Op het laatste vak zal de traditionele bestrijkingsmethode worden toegepast. Over twee jaar zal binnen elk proefvak opnieuw een zone van 250 m met hetzelfde product worden behandeld. Tussen deze vakken komen telkens zones van 50 m waarin het wegdek niet wordt behandeld. Deze zullen dienen als referentievakken.

Op dinsdag 9 juni kwamen VRT NWS, VTM Nieuws en TVL ter plaatse om onze experts te ontmoeten en een reportage te maken over dit innoverende project. Bekijk de reportage van TVL hier en de reportage van VRT NWS hier.

Om de kwaliteit van deze techniek te evalueren, zullen AWV en OCW verschillende parameters opmeten en monitoren gedurende de volgende jaren.

We houden je op de hoogte van de voortgang van dit project via onze verschillende communicatiekanalen.