Overslaan en naar de inhoud gaan

OCW betrokken bij de heraanleg van het circuit van Zolder

Circuit Zolder

De aanleg van een racecircuit is een echt huzarenstuk en vergt heel wat praktische kennis. Tijdens onze aanwezigheid konden de bouwheer (Circuit Zolder VZW Terlamen), de hoofdaannemer (APK) en de onderaannemer (Grizaco) voor de asfaltwerken rekenen op ons technisch advies voor alle aspecten van een wegenbouwproject, van fundering tot toplaag.

Wij voerden er een meetcampagne uit voor een onderzoek van de OCW-werkgroep rond het gebruik van de nucleaire dichtheidsmeter bij de controle van asfaltverhardingen.

Om het atypische, speciaal voor racecircuits ontwikkelde asfaltmengsel te optimaliseren, werden preproefvakken aangelegd. De permanente aanwezigheid van de nucleaire dichtheidsmeter was daarbij zeker een meerwaarde. Aan de hand van de metingen kon de aannemer het verdichtingsproces met de walsen in situ bijsturen en optimaal laten verlopen. Dat heeft bijgedragen aan een verhoogde kwaliteit van de uitvoering. De aannemer en de bouwheer toonden zich hier bijzonder opgetogen over.

David Vanderbeek, logistiek manager van het circuit van Zolder op Autosport.be: "We hebben een heel mooie samenwerking gehad met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw en zo zijn we tot een perfect resultaat gekomen voor een hoogwaardige asfaltlaag."

Circuit Zolder
Circuit Zolder

Voor de meetcampagne voerden we 300 dichtheidsmetingen uit. Het doel is een nieuwe meetmethode te valideren. Die is erop gericht controles met boorkernen gedeeltelijk te vervangen door metingen in situ met de nucleaire dichtheidsmeter. Zo kan het aantal kernboringen in de toekomst worden verminderd. De resultaten van deze dichtheidsmetingen zijn voor het circuit van Zolder een extra kwaliteitsparameter opdat deze nieuwe asfaltlaag nog vele jaren zou kunnen meegaan.

De resultaten van onze meetcampagne zullen worden geanalyseerd en besproken in de OCW-werkgroep.

Nucleaire dichtheidsmeter
white

In een artikel op de GWW-website (Grond Weg Waterbouw, een platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting en civiele- en openbare werken) laat Shell Bitumen, de leverancier van het speciale bindmiddel voor racetracks, zich lovend uit over OCW: “De technische oplossing die Grizaco voorstelde, werd geëvalueerd en gevalideerd door het Belgisch onderzoekscentrum voor de wegenbouw (OCW), de grootste autoriteit op het vlak van technische expertise voor de wegenbouw in België.” Een erkenning om fier op te zijn!

Circuit Zolder

De aanleg van een racecircuit is een echt huzarenstuk en vergt heel wat praktische kennis. Tijdens onze aanwezigheid konden de bouwheer (Circuit Zolder VZW Terlamen), de hoofdaannemer (APK) en de onderaannemer (Grizaco) voor de asfaltwerken rekenen op ons technisch advies voor alle aspecten van een wegenbouwproject, van fundering tot toplaag.

Wij voerden er een meetcampagne uit voor een onderzoek van de OCW-werkgroep rond het gebruik van de nucleaire dichtheidsmeter bij de controle van asfaltverhardingen.

Om het atypische, speciaal voor racecircuits ontwikkelde asfaltmengsel te optimaliseren, werden preproefvakken aangelegd. De permanente aanwezigheid van de nucleaire dichtheidsmeter was daarbij zeker een meerwaarde. Aan de hand van de metingen kon de aannemer het verdichtingsproces met de walsen in situ bijsturen en optimaal laten verlopen. Dat heeft bijgedragen aan een verhoogde kwaliteit van de uitvoering. De aannemer en de bouwheer toonden zich hier bijzonder opgetogen over.

David Vanderbeek, logistiek manager van het circuit van Zolder op Autosport.be: "We hebben een heel mooie samenwerking gehad met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw en zo zijn we tot een perfect resultaat gekomen voor een hoogwaardige asfaltlaag."

Circuit Zolder
Circuit Zolder

Voor de meetcampagne voerden we 300 dichtheidsmetingen uit. Het doel is een nieuwe meetmethode te valideren. Die is erop gericht controles met boorkernen gedeeltelijk te vervangen door metingen in situ met de nucleaire dichtheidsmeter. Zo kan het aantal kernboringen in de toekomst worden verminderd. De resultaten van deze dichtheidsmetingen zijn voor het circuit van Zolder een extra kwaliteitsparameter opdat deze nieuwe asfaltlaag nog vele jaren zou kunnen meegaan.

De resultaten van onze meetcampagne zullen worden geanalyseerd en besproken in de OCW-werkgroep.

Nucleaire dichtheidsmeter
white

In een artikel op de GWW-website (Grond Weg Waterbouw, een platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting en civiele- en openbare werken) laat Shell Bitumen, de leverancier van het speciale bindmiddel voor racetracks, zich lovend uit over OCW: “De technische oplossing die Grizaco voorstelde, werd geëvalueerd en gevalideerd door het Belgisch onderzoekscentrum voor de wegenbouw (OCW), de grootste autoriteit op het vlak van technische expertise voor de wegenbouw in België.” Een erkenning om fier op te zijn!