Overslaan en naar de inhoud gaan

Industriële buitenverhardingen van beton

Industriële buitenverhardingen in beton

Jaarlijks worden rond bedrijfsgebouwen en commerciële centra miljoenen m2 bedrijfsverhardingen aangelegd. Dat kunnen parkings en rijwegen voor personenwagens zijn, maar ook terreinen of opslagplaatsen met verkeer van vrachtwagens en vorkheftrucks en zwaarbelaste haventerreinen met aslasten buiten alle categorie en ingebouwde treinsporen zijn. In België worden heel wat van deze bedrijfsverhardingen in beton uitgevoerd.

Door de rijke traditie van gebruik van beton in de wegenbouw in België is er heel wat kennis, ervaring en materieel voor de openbare en de private markt. Betonverhardingen zijn vormvast, bestand tegen spoorvorming, puntlasten, stoten, slijtage enzovoort. Een kwaliteitsvolle en duurzame betonverharding gaat jarenlang mee, zodat de bedrijfsactiviteit niet voor onderhoud, herstelling of renovatie moet worden onderbroken. Dat rechtvaardigt de initiële hogere investeringskosten.

Ondergedimensioneerde, slecht aangelegde en afgewerkte verhardingen leiden echter snel tot schade of tot niet-functionele verhardingen. Ze kunnen dan niet meer gebruikt worden waartoe ze bestemd waren.

Voor elke toepassing dient een geschikte dikte van de betonverharding, opbouw van de constructie en betonsamenstelling gekozen te worden om op economisch verantwoorde wijze de gewenste prestaties over de vooropgestelde levensduur te behalen. Voor de uitvoering dient de juiste techniek en gepast materieel te worden gekozen: glijbekisting, vaste bekisting, trilbalken, trilnaalden, betonpompen, helikopters, laserscreeds, netwapening, staal- en kunststofvezels, metalen profielen, enz. Ook naar opbouw toe is een grote variatie mogelijk van een betonplaat die rechtstreeks op het natuurlijk terrein wordt aangelegd tot een complete opbouw analoog aan die van de autosnelwegen.

Om ontwerpers en uitvoerders de juiste keuze te helpen maken, hebben OCW, WTCB en experts uit de sector een handleiding voor industriële buitenverhardingen in beton geschreven.

Ze beschrijft het toepassingsgebied en de terminologie. De dimensionering van industriële buitenverhardingen en de belangrijkste factoren waarmee rekening moet worden gehouden, worden behandeld. Er wordt uitgebreid ingegaan op de ontwerp- en uitvoeringsaspecten zoals de betonsamenstelling, voegen, wapeningen, de wijze van aanbrenging, de afwerking en de nabehandeling – met ruime aandacht voor de weersinvloeden en controles. Ook komen bijzondere toepassingen aan bod zoals grote platen van gewapend beton, toplagen, krimparm beton, enz. Er wordt aandacht besteed aan schadeverschijnselen, het onderhoud en de reparaties.

Industriële buitenverhardingen in beton

Jaarlijks worden rond bedrijfsgebouwen en commerciële centra miljoenen m2 bedrijfsverhardingen aangelegd. Dat kunnen parkings en rijwegen voor personenwagens zijn, maar ook terreinen of opslagplaatsen met verkeer van vrachtwagens en vorkheftrucks en zwaarbelaste haventerreinen met aslasten buiten alle categorie en ingebouwde treinsporen zijn. In België worden heel wat van deze bedrijfsverhardingen in beton uitgevoerd.

Door de rijke traditie van gebruik van beton in de wegenbouw in België is er heel wat kennis, ervaring en materieel voor de openbare en de private markt. Betonverhardingen zijn vormvast, bestand tegen spoorvorming, puntlasten, stoten, slijtage enzovoort. Een kwaliteitsvolle en duurzame betonverharding gaat jarenlang mee, zodat de bedrijfsactiviteit niet voor onderhoud, herstelling of renovatie moet worden onderbroken. Dat rechtvaardigt de initiële hogere investeringskosten.

Ondergedimensioneerde, slecht aangelegde en afgewerkte verhardingen leiden echter snel tot schade of tot niet-functionele verhardingen. Ze kunnen dan niet meer gebruikt worden waartoe ze bestemd waren.

Voor elke toepassing dient een geschikte dikte van de betonverharding, opbouw van de constructie en betonsamenstelling gekozen te worden om op economisch verantwoorde wijze de gewenste prestaties over de vooropgestelde levensduur te behalen. Voor de uitvoering dient de juiste techniek en gepast materieel te worden gekozen: glijbekisting, vaste bekisting, trilbalken, trilnaalden, betonpompen, helikopters, laserscreeds, netwapening, staal- en kunststofvezels, metalen profielen, enz. Ook naar opbouw toe is een grote variatie mogelijk van een betonplaat die rechtstreeks op het natuurlijk terrein wordt aangelegd tot een complete opbouw analoog aan die van de autosnelwegen.

Om ontwerpers en uitvoerders de juiste keuze te helpen maken, hebben OCW, WTCB en experts uit de sector een handleiding voor industriële buitenverhardingen in beton geschreven.

Ze beschrijft het toepassingsgebied en de terminologie. De dimensionering van industriële buitenverhardingen en de belangrijkste factoren waarmee rekening moet worden gehouden, worden behandeld. Er wordt uitgebreid ingegaan op de ontwerp- en uitvoeringsaspecten zoals de betonsamenstelling, voegen, wapeningen, de wijze van aanbrenging, de afwerking en de nabehandeling – met ruime aandacht voor de weersinvloeden en controles. Ook komen bijzondere toepassingen aan bod zoals grote platen van gewapend beton, toplagen, krimparm beton, enz. Er wordt aandacht besteed aan schadeverschijnselen, het onderhoud en de reparaties.