Articles in Taxonomy

Workshop Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw – Pierres & Marbres Wallonie

Op 17 september vond in de Moulins de Beez te Namen de workshop “Natuursteenverhardingen verfraaien onze straten en openbare ruimten - als ze vakkundig worden aangebracht!” plaats. Deze workshop werd georganiseerd door het OCW en Pierres & Marbres Wallonie en richtte zich tot iedereen die betrokken is bij de inrichting van openbare ruimten. Ze zette ook de lancering van de nieuwe publicatie natuursteenbestratingen van het OCW de nodige luister bij.

Handleiding voor het ontwerp en de uitvoering van verhardingen in betonstraatstenen - OCW Aanbevelingen A 80/09

Vakgebieden (1)

>>
|

Kerntaken (1)

>>

Deze handleiding handelt over verhardingen van betonstraatstenen. Volgens de Europese norm EN 1338 Betonstraatstenen – Eisen en beproevingsmethoden zijn betonstraatstenen geprefabriceerde betonnen verhardingselementen met een maximale lengte-dikteverhouding gelijk aan 4.

Betongranulaat

Nuttige toepassing van afvalstoffen is niet nieuw in de wegenbouw. Sinds de jaren 1970 blijkt er echter toenemende belangstelling te zijn voor recycling van industriële bijproducten en sloopmaterialen.

Contact: 

Waterdoorlatende bestratingen

Waterdoorlatende verhardingen spelen een belangrijke rol in het kader van een integraal waterbeleid, waarbij het gevaar op overstroming zoveel mogelijk dient te worden beperkt - onder meer door het water zolang mogelijk ter plaatse te houden. Dankzij een totaal concept van doorlatendheid, vanaf het oppervlak tot de bodem, wordt regenwater gebufferd, bij voorkeur in de onderfundering, waarna men het indien mogelijk in de ondergrond laat infiltreren. Waterdoorlatende bestratingen worden toegepast als buffer- en infiltratiesysteem op parkings, pleinen, wegen met beperkt verkeer, fietspaden, enz.

Trillingsgecontroleerd stabiliseren van betonplaten voor duurzame asfaltoverlagingen met scheurremmende lagen

Dit project (1/8/2007 – 31/7/2010) werd gefinancierd door IWT-Vlaanderen en was een samenwerking tussen de KU Leuven en het OCW. Het experimentele onderzoek in situ voor dit project vond grotendeels plaats op de N9 tussen Gent en Eeklo.
Het project omvatte verschillende onderzoeksacties.

Pagina's