Articles in Taxonomy

Trillingsgecontroleerd stabiliseren van betonplaten voor duurzame asfaltoverlagingen met scheurremmende lagen

Dit project (1/8/2007 – 31/7/2010) werd gefinancierd door IWT-Vlaanderen en was een samenwerking tussen de KU Leuven en het OCW. Het experimentele onderzoek in situ voor dit project vond grotendeels plaats op de N9 tussen Gent en Eeklo.
Het project omvatte verschillende onderzoeksacties.

Onkruidbeheer: preventieve en curatieve methodes voor een optimaal straatbeeld

Duurzaam onkruidbeheer op verhardingen blijft voor veel Vlaamse steden en gemeenten een uitdaging. Om het oppervlaktewater te beschermen, is gebruik van herbiciden in openbare ruimten in Vlaanderen sinds 1 januari 2004 bij wet verboden. De overgangsperiode waarin gemotiveerd van nulgebruik kan worden afgeweken, loopt in 2015 af. Ook in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië volgt de wetgeving deze trend of wordt alleszins in die richting gedacht. Kennis over de doeltreffendheid, ideale toepassingsscenario’s en milieueffecten van niet-chemische onkruidbestrijdingstechnieken is nog beperkt. Bovendien kunnen gepast ontwerp en correcte uitvoering van de verharding preventief werken om onkruidgroei tegen te gaan. Duidelijke richtlijnen en aanbevelingen hiervoor ontbraken echter nog.

Contact: 

APERROUT: onderzoek naar de prestaties van mengpuinsteenslag in de wegenbouw

Jaarlijks wordt in België zes miljoen ton sloop- en bouwpuin (beton, metselwerk) gerecycled in de vorm van mengpuinsteenslag. Dit steenslag bevat tot 50 % metselwerkpuin (bakstenen, dakpannen, niet-drijvend cellenbeton) en maakt 30 % tot 40 % uit van de totale hoeveelheid steenslag die in ons land voor recycling wordt geproduceerd. Deze percentages zijn te verklaren door het relatief hoge aantal bakstenen woningen in België [1]. Voor zover het aan de bestekeisen voldoet, wordt puinsteenslag voornamelijk in ongebonden of gebonden funderingen,
onderfunderingen en ophogingen toegepast.

Praktijkgids voor fietsvoorzieningen in Wallonië (publicaties)

De SPW heeft het OCW opdracht gegeven voor het opstellen van een praktijkgids voor fietsvoorzieningen, om in het heel Wallonië tot gelijksoortige, coherente voorzieningen te komen. Deze gids moet voor alle instanties (gewest, gemeenten, adviesbureaus, enz.) die met fietsvoorzieningen te maken krijgen een gemakkelijk te gebruiken naslagwerk vormen, waarin zij snel de nodige informatie vinden om een coherente, veilige en voor iedereen geschikte voorziening tot stand te brengen.

Energie-efficiënte materialen en technologieën voor duurzame wegen, ook in België! CEDR-studiedag – 10 november 2016 – Sterrebeek

CEDR (www.cedr.eu) is een samenwerkingsplatform van de Europese wegendirecteuren met als doel het wegvervoersysteem en de weginfrastructuur te verbeteren.

Het CEDR Transnational Research Programme is een initiatief om samen oproepen voor onderzoeksprojecten rond actuele thema’s in de wegenbouw uit te schrijven. De nadruk ligt daarbij op de toepassingsmogelijkheden voor de Europese wegbeheerders. Er moet worden gestreefd naar een optimale samenwerking tussen consortia en er dient te worden voortgebouwd op resultaten van voorgaande projecten, om het onderzoek optimaal te doen renderen.

In 2013 werd met steun van Duitsland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk een oproep gedaan voor projectvoorstellen rond energie-efficiënte materialen en technologieën. Aanleiding voor deze oproep was het toenemende gebruik van zogenoemde “groene” materialen en nieuwe technologieën in de wegenbouw met het oog op een verhoogde algemene duurzaamheid. Dit plaatst de sector voor enorme uitdagingen op het gebied van onder meer materiaalkenmerking, voorschriften, ontwerp, uitvoering, onderhoud en groene openbare aanbestedingen (Green Public Procurement). De CEDR-oproep had als doel concepten, methodologieën en strategieën te ontwikkelen die deze overgang naar duurzamere wegenbouw bevorderen.

Pagina's