Articles in Taxonomy

Onderzoek naar flexibele podotactiele elementen voor buitentoepassingen in Brusselse openbare ruimten – Constateringen en aanbevelingen


Bij nieuwe inrichtingswerkzaamheden aan een gewest- of een gemeenteweg in Brussel dient de wegbeheerder flexibele podotactiele elementen aan te brengen op alle perrons van openbaarvervoerhalten en op plaatsen waar de geleidelijn voor personen met een visuele beperking van richting verandert [1]. Deze voorzieningen dienen om de weggebruiker te informeren, door hem bijvoorbeeld aan te geven waar hij zich moet opstellen om vooraan in een bus te stappen. Ze helpen personen met een visuele beperking zich zelfstandig in openbare ruimten te verplaatsen. Ze maken ook integraal deel uit van het toegankelijkheidsbeleid dat het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest al een vijftiental jaren voor deze weggebruikers met specifieke behoeften voert.
In het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest worden verschillende “flexibele” elementen gebruikt om dit informatiesignaal te geven. Met verloop van tijd zijn echter bij dergelijke elementen twee geregeld terugkerende problemen gerezen. Enerzijds laat de duurzaamheid ervan het al eens afweten, waardoor zij soms snel schade oplopen of loskomen. Anderzijds varieert de tastbaarheid (flexibiliteit, stroefheid van het oppervlak, enz.) tussen bepaalde elementen, waardoor sommige van de gebruikte materialen niet altijd aan de behoeften van de weggebruiker blijken te voldoen.

Samen op weg naar nul dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers – ITF-seminarie Zero Road Deaths and Serious Injuries: Leading a Paradigm Shift to a Safe System Parijs – 3 oktober 2016

Vakgebieden (1)

>>
|

Kerntaken (1)

>>

Jaarlijks sterven wereldwijd 1,25 miljoen mensen in verkeersongevallen en ruim 50 miljoen lopen ernstige letsels op. Dat heeft aanzienlijke gevolgen op menselijk, maatschappelijk en economisch vlak (2 tot 5 % van het BNP). Daarom willen de Verenigde Naties het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft verminderen.

Contact: 

OCW werkt mee aan project voor de herinrichting van het Eugène Keymplein in Watermaal-Bosvoorde

De huidige inrichting van het Eugène Keymplein dateert van de jaren 1970 en is verouderd. Ze voldoet niet meer aan de huidige veiligheidseisen, verkeert in slechte staat en veroorzaakt congestie. De hinder en overlast die hieruit voortvloeien, maken een grondige herinrichting van het plein noodzakelijk.

Contact: 

ECOROADS voor eenvormig beheer van de verkeersveiligheid op wegen en in tunnels

Het tweejarige ECOROADS-project (voluit: Effective and Coordinated Road infrastructure Safety conditions), dat op 1 juni 2015 officieel van start is gegaan, is halfweg. Tijd om even terug te blikken op het eerste jaar en om het verloop in het tweede jaar toe te lichten.

Pagina's