Articles in Taxonomy

Samen op weg naar nul dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers – ITF-seminarie Zero Road Deaths and Serious Injuries: Leading a Paradigm Shift to a Safe System Parijs – 3 oktober 2016

Vakgebieden (1)

>>
|

Kerntaken (1)

>>

Jaarlijks sterven wereldwijd 1,25 miljoen mensen in verkeersongevallen en ruim 50 miljoen lopen ernstige letsels op. Dat heeft aanzienlijke gevolgen op menselijk, maatschappelijk en economisch vlak (2 tot 5 % van het BNP). Daarom willen de Verenigde Naties het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft verminderen.

Contact: 

ECOROADS voor eenvormig beheer van de verkeersveiligheid op wegen en in tunnels

Het tweejarige ECOROADS-project (voluit: Effective and Coordinated Road infrastructure Safety conditions), dat op 1 juni 2015 officieel van start is gegaan, is halfweg. Tijd om even terug te blikken op het eerste jaar en om het verloop in het tweede jaar toe te lichten.

OCW werkt mee aan project voor de herinrichting van het Eugène Keymplein in Watermaal-Bosvoorde

De huidige inrichting van het Eugène Keymplein dateert van de jaren 1970 en is verouderd. Ze voldoet niet meer aan de huidige veiligheidseisen, verkeert in slechte staat en veroorzaakt congestie. De hinder en overlast die hieruit voortvloeien, maken een grondige herinrichting van het plein noodzakelijk.

Contact: 

Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder

Vakgebieden (1)

>>
|

Kerntaken (1)

>>

Om de wegbeheerders te helpen, heeft het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw het initiatief genomen een geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder op te stellen. Daartoe heeft het Centrum alle deskundigen op het gebied van wegbebakening uit de ministeries en de organisaties of onderzoeksinstellingen die het meest op dit gebied actief zijn rond de tafel gebracht.
Dit naslagwerk kan gratis van deze site worden gedownload.

OCW werkt mee aan de decarbonisering van vrachtverkeer op de weg …

Op 28 april 2016 heeft in de OCW-vestiging te Sterrebeek het LORRY-eindseminarie plaatsgevonden.

Het Europese onderzoeksproject LORRY (www.lorryproject.eu) werd uitgevoerd in het kader van het zevende kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling van de Europese Commissie (KP7). Het had als doel innovatieve vrachtwagenbanden met een lagere rolweerstand (20 % ten opzichte van de huidige bandensoorten) te ontwikkelen, om de CO2-uitstoot van vrachtwagens terug te dringen. Tegelijk werd beoogd de slijtweerstand van de nieuwe bandensoorten met ten minste 10 % te verbeteren. Daartoe werd een aantal nieuwe concepten voor het bandenprofiel en de samenstelling van bandrubber gecombineerd. Met het oog op de verdere ontwikkeling van vrachtwagenbanden met lagere rolweerstand is ook een aantal simulatie- en laboratoriummethoden uitgewerkt.

Contact: 

Pagina's