Articles in Taxonomy

Proefvakken voor PREMANAT-project op het OCW-terrein te Sterrebeek

Vakgebieden (1)

>>
|

In het kader van het prenormatieve onderzoeksproject PREMANAT (voluit Prestatie-eisen voor Materialen in Natuursteenbestratingen) zijn recentelijk op het OCW-terrein te Sterrebeek verschillende proefvakken aangelegd.
Het tweejarige project (1/10/2016-30/09/2018) is opgezet door het OCW en het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) en geniet steun van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en het Bureau voor Normalisatie (NBN).

Contact: 

ECOROADS voor eenvormig beheer van de verkeersveiligheid op wegen en in tunnels

Het tweejarige ECOROADS-project (voluit: Effective and Coordinated Road infrastructure Safety conditions), dat op 1 juni 2015 officieel van start is gegaan, is halfweg. Tijd om even terug te blikken op het eerste jaar en om het verloop in het tweede jaar toe te lichten.

Onderzoek naar zuiverend vermogen van waterdoorlatende bestratingen (DPODRAIN)

|

Kerntaken (1)

>>

DPODRAIN heeft onder meer als doel de resultaten van DPOD in-situ te valideren. Daartoe zijn op de terreinen van het Centre de Compétence FOREM – Polygone de l’Eau te Verviers vier proefvakken gerealiseerd.

De voornaamste doelstelling van de proefvakken is het zuiverende vermogen en de evolutie van de microbiële populatie in reële omstandigheden te kwantificeren. Voorts zal de haalbaarheid van de in DPOD ontwikkelde inoculatietechnieken voor het aanbrengen van de micro-organismen worden onderzocht.

Contact: 

OCW werkt mee aan de decarbonisering van vrachtverkeer op de weg …

Op 28 april 2016 heeft in de OCW-vestiging te Sterrebeek het LORRY-eindseminarie plaatsgevonden.

Het Europese onderzoeksproject LORRY (www.lorryproject.eu) werd uitgevoerd in het kader van het zevende kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling van de Europese Commissie (KP7). Het had als doel innovatieve vrachtwagenbanden met een lagere rolweerstand (20 % ten opzichte van de huidige bandensoorten) te ontwikkelen, om de CO2-uitstoot van vrachtwagens terug te dringen. Tegelijk werd beoogd de slijtweerstand van de nieuwe bandensoorten met ten minste 10 % te verbeteren. Daartoe werd een aantal nieuwe concepten voor het bandenprofiel en de samenstelling van bandrubber gecombineerd. Met het oog op de verdere ontwikkeling van vrachtwagenbanden met lagere rolweerstand is ook een aantal simulatie- en laboratoriummethoden uitgewerkt.

Contact: 

MIRIAM-workshop in het OCW te Sterrebeek Rolling Resistance in Road Infrastructure Asset Management

MIRIAM, een onderzoeksproject met twaalf partners uit Europa en de Verenigde Staten onder leiding van het Danish Road Directorate (DRD), verzamelt en verspreidt nuttige informatie om duurzame, milieuvriendelijke weginfrastructuur te realiseren. Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn vermindering van CO2-uitstoot en hogere energie-efficiëntie door toepassing van wegdekken met een lagere rolweerstand. Bij een lagere rolweerstand van het wegdek neemt het energieverbruik af.

Contact: 

Pagina's