Onderzoek naar flexibele podotactiele elementen voor buitentoepassingen in Brusselse openbare ruimten – Constateringen en aanbevelingen

Artikel uit OCW Mededelingen 110

Bij nieuwe inrichtingswerkzaamheden aan een gewest- of een gemeenteweg in Brussel dient de wegbeheerder flexibele podotactiele elementen aan te brengen op alle perrons van openbaarvervoerhalten en op plaatsen waar de geleidelijn voor personen met een visuele beperking van richting verandert [1]. Deze voorzieningen dienen om de weggebruiker te informeren, door hem bijvoorbeeld aan te geven waar hij zich moet opstellen om vooraan in een bus te stappen. Ze helpen personen met een visuele beperking zich zelfstandig in openbare ruimten te verplaatsen. Ze maken ook integraal deel uit van het toegankelijkheidsbeleid dat het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest al een vijftiental jaren voor deze weggebruikers met specifieke behoeften voert.

In het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest worden verschillende “flexibele” elementen gebruikt om dit informatiesignaal te geven. Met verloop van tijd zijn echter bij dergelijke elementen twee geregeld terugkerende problemen gerezen. Enerzijds laat de duurzaamheid ervan het al eens afweten, waardoor zij soms snel schade oplopen of loskomen. Anderzijds varieert de tastbaarheid (flexibiliteit, stroefheid van het oppervlak, enz.) tussen bepaalde elementen, waardoor sommige van de gebruikte materialen niet altijd aan de behoeften van de weggebruiker blijken te voldoen.

Gelinkte Documenten